Command Palette

Search for a command to run...

Høring over bekendtgørelser om forsyning med teknisk vand m.v.

Myndighed

Energistyrelsen

Publiceringsdato

8. april 2025

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

  • Energistyrelsen har sendt tre nye bekendtgørelser i høring for at regulere forsyning med teknisk vand.
  • Der indføres et gebyr på 764 kr. pr. time til dækning af Vandsektortilsynets omkostninger ved sagsbehandling relateret til teknisk vand.
  • Kommuner pålægges nye indberetningskrav for økonomiske transaktioner med teknisk vand-selskaber, inklusive krav om revisorerklæring.
  • Vandforsyningsselskaber får mulighed for at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand som en "tilknyttet virksomhed".
  • Reglerne præciserer, at CO2-fangstaktiviteter ikke er en del af et vandselskabs hovedvirksomhed.
  • De nye regler forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, samtidig med den nye lov om forsyning med teknisk vand.
  • Høringssvar har ført til justeringer i udkastene, bl.a. er unødvendige henvisninger til CO2-fangst fjernet for at undgå dobbeltregulering.
  • Energistyrelsen har sendt tre udkast til bekendtgørelser i høring, som skal udmønte den nye lov om forsyning med teknisk vand (L 167), der forventes at træde i kraft den 1. juli 2025. Bekendtgørelserne fastsætter nye rammer for gebyrer, kommunal indberetning og vandselskabers aktiviteter.

    Bekendtgørelse om gebyr for Vandsektortilsynet

    Denne bekendtgørelse indfører en gebyrordning til at finansiere Vandsektortilsynets opgaver i forbindelse med den nye lov. Formålet er at sikre, at omkostningerne til tilsyn og sagsbehandling dækkes af de regulerede selskaber og ikke af vandforbrugerne generelt.

    Nøglepunkter:

    • Gebyrsats: Der fastsættes et gebyr på 764 kr. pr. arbejdstime (2025-niveau), som reguleres årligt.
    • Opkrævning: Gebyret opkræves hos de kommunale teknisk vand-selskaber. Direkte sagsbehandlingstimer faktureres til det enkelte selskab, mens øvrige, generelle omkostninger fordeles forholdsmæssigt mellem alle selskaberne.
    • Ikrafttrædelse: 1. juli 2025.

    Bekendtgørelse om kommuners indberetninger

    For at sikre gennemsigtighed med de økonomiske strømme mellem kommuner og deres teknisk vand-selskaber, indføres der krav om indberetning til Vandsektortilsynet. Reglerne er udformet med inspiration fra den såkaldte "stoplov".

    Nøglepunkter:

    • Bogføring: Kommuner skal føre modtagne uddelinger og vederlag på særskilte konti.
    • Elektronisk indberetning: Indberetning skal ske årligt i et digitalt format fastsat af Vandsektortilsynet.
    • Revision: Indberetningen skal ledsages af en revisorerklæring, der bekræfter rigtigheden og fuldstændigheden.
    • Opbevaring: Dokumentation skal opbevares i 5 år.
    • Straf: Manglende overholdelse af reglerne kan medføre bødestraf.

    Bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed

    Denne bekendtgørelse ændrer den eksisterende bekendtgørelse (nr. 793 af 21. juni 2024, som hermed ophæves) for at give vandselskaber nye muligheder og for at skabe klarhed om visse aktiviteter.

    Væsentlige ændringer:

    OmrådeForeslået ændring
    Tilknyttet virksomhedVandforsyningsselskaber får lov til at udøve forsyningsaktiviteter med teknisk vand som en tilknyttet virksomhed. Dette tilføjes til positivlisten i bekendtgørelsens § 2, stk. 2.
    CO2-fangstDet præciseres, at udøvelse af CO2-fangstaktiviteter ikke er en del af et vandselskabs hovedvirksomhed. Efter høringssvar er de specifikke henvisninger hertil dog fjernet fra udkastet, da forbuddet allerede fremgår tydeligt af "lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren".

    Administrative konsekvenser og høringssvar

    Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at de administrative konsekvenser for virksomhederne er begrænsede og ligger under bagatelgrænsen på 4 mio. kr. Høringsnotatet viser, at der er modtaget input fra bl.a. KL, DANVA og Forsyningstilsynet. Energistyrelsen har på baggrund af høringssvarene justeret i udkastene, f.eks. ved at fjerne de redundante passager om CO2-fangst og præcisere, hvordan generelle tilsynsomkostninger fordeles.

    Lignende afgørelser