Command Palette

Search for a command to run...

Udkast til bekendtgørelse om supplerende lufttrafikregler til SERA-forordningen

Myndighed

Trafikstyrelsen

Publiceringsdato

1. april 2025

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til BL 7-100, 3. udg.

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Supllerende høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne
  • Indfører et krav om brug af SSR-transponder for VFR-flyvning (visuelflyvning) om natten i luftrumsklasse D og G.
  • Formålet er at muliggøre behovsstyret aktivering af hindringslys på vindmøller, hvilket reducerer lysforurening.
  • Den nye bekendtgørelse, BL 7-100, 3. udgave, træder i kraft den 1. juli 2025.
  • Selve transponderkravet får udskudt virkning og gælder først fra 1. juli 2026 for at give tid til implementering.
  • Bekendtgørelsen erstatter og ophæver den tidligere 2. udgave af BL 7-100 fra 27. september 2017.
  • Reglerne blev udvidet til også at omfatte luftrumsklasse D efter en supplerende høring baseret på input fra Naviair.
  • Det præciseres, at transponderkravet kun gælder for bemandet luftfart og ikke for droner.
  • Nationale regler om svigtende radioforbindelse fjernes, da området nu er fuldt dækket af den europæiske SERA-forordning.
  • Trafikstyrelsen har udstedt en ny udgave af Bestemmelser for Civil Luftfart (BL 7-100), som supplerer de fælleseuropæiske regler for lufttrafik (SERA-forordningen). Hovedformålet med den nye bekendtgørelse er at indføre et krav om transponder for VFR-flyvning om natten for at understøtte brugen af behovsstyrede hindringslys på vindmøller og dermed mindske lysforurening.

    Kerneændring: Transponderkrav ved natflyvning

    Den mest markante ændring er indførelsen af et krav om, at bemandede luftfartøjer skal være udstyret med en fungerende SSR-transponder (der opererer i funktionstilstand A og C eller S) under VFR-flyvning om natten. Dette krav gælder i:

    • Luftrumsklasse G (ukontrolleret luftrum)
    • Luftrumsklasse D (kontrolzoner)

    Kravet blev udvidet til også at omfatte luftrumsklasse D efter en supplerende høringsrunde, hvor Naviair påpegede, at vindmøller også findes i dette luftrum. Formålet er, at transpondersignalet fra flyet kan aktivere hindringslysene på vindmøller, så de kun er tændt, når der er lufttrafik i nærheden.

    Ikrafttrædelse

    Reglerne har forskellige ikrafttrædelsesdatoer for at sikre en glidende overgang:

    OmrådeIkrafttrædelsesdato
    Hele BL 7-100, 3. udgave1. juli 2025
    Krav om transponder (pkt. 4.4.3)1. juli 2026

    Den forsinkede ikrafttrædelse af selve transponderkravet skal give luftfartøjsejere tid til eventuelt at eftermontere det nødvendige udstyr.

    Andre justeringer og præciseringer

    • Ophævelse: Den nye 3. udgave af BL 7-100 erstatter og ophæver den tidligere 2. udgave fra 27. september 2017.
    • Regelsanering: Et afsnit om procedurer ved svigtende radioforbindelse er fjernet, da dette nu er fuldt reguleret direkte i SERA-forordningen. Dette er en formel oprydning uden realitetsændring.
    • Droner: Høringsnotatet præciserer, at transponderkravet ikke omfatter droner. Udfordringer med droners synlighed om natten nær vindmøller uden lys vil blive adresseret særskilt.
    • Militær luftfart: Det bemærkes, at Forsvaret kan være undtaget fra kravet i medfør af luftfartslovens § 154, men at dette kræver forhandling med Trafikstyrelsen, hvis det berører civil luftfart.

    Samlet set moderniserer bekendtgørelsen de danske særregler, tilpasser dem til ny teknologi og miljøhensyn, og rydder op i nationale regler, der er blevet overflødige på grund af EU-lovgivning.

    Lignende afgørelser