Udkast til bekendtgørelse om supplerende lufttrafikregler til SERA-forordningen
Myndighed
Trafikstyrelsen
Publiceringsdato
1. april 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Trafikstyrelsen har udstedt en ny udgave af Bestemmelser for Civil Luftfart (BL 7-100), som supplerer de fælleseuropæiske regler for lufttrafik (SERA-forordningen). Hovedformålet med den nye bekendtgørelse er at indføre et krav om transponder for VFR-flyvning om natten for at understøtte brugen af behovsstyrede hindringslys på vindmøller og dermed mindske lysforurening.
Kerneændring: Transponderkrav ved natflyvning
Den mest markante ændring er indførelsen af et krav om, at bemandede luftfartøjer skal være udstyret med en fungerende SSR-transponder (der opererer i funktionstilstand A og C eller S) under VFR-flyvning om natten. Dette krav gælder i:
- Luftrumsklasse G (ukontrolleret luftrum)
- Luftrumsklasse D (kontrolzoner)
Kravet blev udvidet til også at omfatte luftrumsklasse D efter en supplerende høringsrunde, hvor Naviair påpegede, at vindmøller også findes i dette luftrum. Formålet er, at transpondersignalet fra flyet kan aktivere hindringslysene på vindmøller, så de kun er tændt, når der er lufttrafik i nærheden.
Ikrafttrædelse
Reglerne har forskellige ikrafttrædelsesdatoer for at sikre en glidende overgang:
Område | Ikrafttrædelsesdato |
---|---|
Hele BL 7-100, 3. udgave | 1. juli 2025 |
Krav om transponder (pkt. 4.4.3) | 1. juli 2026 |
Den forsinkede ikrafttrædelse af selve transponderkravet skal give luftfartøjsejere tid til eventuelt at eftermontere det nødvendige udstyr.
Andre justeringer og præciseringer
- Ophævelse: Den nye 3. udgave af BL 7-100 erstatter og ophæver den tidligere 2. udgave fra 27. september 2017.
- Regelsanering: Et afsnit om procedurer ved svigtende radioforbindelse er fjernet, da dette nu er fuldt reguleret direkte i SERA-forordningen. Dette er en formel oprydning uden realitetsændring.
- Droner: Høringsnotatet præciserer, at transponderkravet ikke omfatter droner. Udfordringer med droners synlighed om natten nær vindmøller uden lys vil blive adresseret særskilt.
- Militær luftfart: Det bemærkes, at Forsvaret kan være undtaget fra kravet i medfør af luftfartslovens § 154, men at dette kræver forhandling med Trafikstyrelsen, hvis det berører civil luftfart.
Samlet set moderniserer bekendtgørelsen de danske særregler, tilpasser dem til ny teknologi og miljøhensyn, og rydder op i nationale regler, der er blevet overflødige på grund af EU-lovgivning.
Lignende afgørelser