Lovforslag om begrænsning af frit valg for borgere med nedsat funktionsevne: 10% beløbsgrænse for alternative sociale tilbud og plejeboliger
Myndighed
Social- og Boligministeriet
Publiceringsdato
23. januar 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Social service og omsorg
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag fra Social- og Boligministeriet har til formål at indføre en midlertidig beløbsgrænse for borgeres ret til frit at vælge botilbud. Ændringen er en udmøntning af politiske aftaler, herunder 'Aftale om kommunernes økonomi 2024', og skal dæmme op for stigende udgifter på det specialiserede socialområde.
Hovedelementer i Lovforslaget
Lovforslaget introducerer to centrale ændringer i henholdsvis serviceloven og almenboligloven:
-
Beløbsgrænse på 10 %: For personer med betydelig og varigt nedsat funktionsevne, der visiteres til et længerevarende botilbud (§ 108 i serviceloven) eller en almen plejebolig (§ 58 a i almenboligloven), begrænses retten til frit valg. Borgeren kan fremover kun frit vælge et alternativt tilbud, hvis prisen for dette tilbud ikke overstiger prisen på det af kommunen visiterede tilbud med mere end 10 %.
-
Ny Kontrolenhed: Der etableres en ny kontrolenhed hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Enheden får til opgave at kontrollere kommunale tilbuds takstfastsættelse. Hvis en borger afvises et privat tilbud med den begrundelse, at det er for dyrt, kan det private tilbud anmode kontrolenheden om at vurdere, om kommunens egen takst er beregnet korrekt og i overensstemmelse med reglerne. Enheden kan udstede påbud til kommunen om at rette op på takstberegningen.
Midlertidig Ordning med Solnedgangsklausul
Det er et afgørende element i forslaget, at beløbsgrænsen på 10 % er midlertidig. Den er indført med en solnedgangsklausul, hvilket betyder, at bestemmelsen automatisk ophæves den 1. januar 2028. Dette er aftalt politisk i sammenhæng med et igangværende arbejde om at udvikle en ny, mere gennemsigtig takstmodel for sociale tilbud, som forventes at kunne erstatte behovet for en beløbsgrænse.
Ændring | Detaljer | Ikrafttrædelse | Ophør |
---|---|---|---|
Beløbsgrænse | Maks. 10 % dyrere end kommunens tilbud | 1. juli 2025 | 1. januar 2028 |
Kontrolenhed | Placeres hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen | 1. juli 2025 | Ikke midlertidig |
Konsekvenser
- For borgere: Retten til frit valg af botilbud indskrænkes, da økonomi bliver en mere afgørende faktor. Borgerens mulighed for at vælge et tilbud baseret på f.eks. pædagogisk tilgang eller geografisk nærhed til familie kan blive begrænset, hvis tilbuddet er mere end 10 % dyrere. Borgerens ret til at klage over selve visitationen (behovsvurderingen) til Ankestyrelsen ændres ikke.
- For kommuner: Giver øget kontrol med udgifterne på et presset velfærdsområde. Det forventes at medføre faldende udgifter over tid. Der kan dog opstå en administrativ merbyrde i forbindelse med at skulle forhandle og sammenligne priser på flere tilbud.
- For private og selvejende tilbud: Medfører øget priskonkurrence. Oprettelsen af kontrolenheden giver en ny mulighed for at sikre fair konkurrence ved at kunne få efterprøvet kommunernes prissætning af egne tilbud.
Lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2025 og gælder for afgørelser om visitation, der træffes fra og med denne dato.
Lignende afgørelser