Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om forenkling af forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer og digital indberetning af sikkerhedsrådgivere

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

2. december 2024

Område

Trafik og transport

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Forslag til Lov om ændring af færdselsloven (Revision af forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer og obligatorisk digital selvbetjening ved indberetning af sikkerhedsrådgivere)

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Revision af eksisterende forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer etableret i 2017
  • Strømlining af ansøgningsprocessen med lempeligere krav til godkendelse
  • Mulighed for forsøg i bestemte områder i stedet for specifikke vejstrækninger
  • Indførelse af obligatorisk digital selvbetjening for indberetning af sikkerhedsrådgivere
  • Lempelige vurderingskrav for FN- og EU-typegodkendte køretøjer samt køretøjer med sikkerhedschauffør
  • Baggrund for lovforslaget

    Transportministeriet har udarbejdet et lovforslag der sigter mod at revidere den eksisterende forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer, som blev etableret i 2017. Lovforslaget er baseret på en evaluering foretaget af Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet i 2022, som indeholdt anbefalinger fra branchen.

    Hovedformål

    Lovforslaget har flere centrale formål:

    Forenkling af ansøgningsproces

    • Fjerne kravet om forelæggelse for Folketingets Transportudvalg
    • Reducere bureaukratiske procedurer ved ansøgning om forsøgstilladelser
    • Muliggøre udstedelse af en overordnet rammebekendtgørelse fremfor særskilte bekendtgørelser

    Udvidelse af forsøgsmuligheder

    • Tillade forsøg i bestemte områder i stedet for specifikke vejstrækninger
    • Give mere fleksibilitet for ansøgere ved rutevalg
    • Bibeholde krav om færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig gennemførelse

    Digital selvbetjening

    • Indføre obligatorisk digital indberetning for sikkerhedsrådgivere ved vejtransport af farligt gods
    • Reducere papirbaseret kommunikation
    • Mindske administrative omkostninger

    Centrale ændringer

    • Lempeligere vurderingskrav for:
      • FN- eller EU-typegodkendte køretøjer
      • Køretøjer med sikkerhedschauffør
    • Mulighed for delvis genanvendelse af tidligere assessorvurderinger
    • Hjemmel til at fastsætte gebyrer for ansøgningsbehandling

    Konsekvenser

    Lovforslaget forventes at:

    • Fremme innovation inden for selvkørende teknologi
    • Forenkle myndighedsbehandling
    • Reducere administrative byrder for virksomheder
    • Understøtte teknologisk udvikling inden for transportområdet

    Lovforslaget træder forventeligt i kraft den 1. juli 2025.

    Lignende afgørelser