Ændring af markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven: Implementering af EU-direktiv om grøn omstilling
Myndighed
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Publiceringsdato
21. november 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Erhverv
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Tilknyttede dokumenter
Lov om ændring af markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven
Denne høring omhandler et udkast til lovforslag, der har til formål at ændre Lov om markedsføring, Lov om forbrugeraftaler og Forbrugerklageloven. Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825 om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem.
Hovedpunkter i lovforslaget:
- Markedsføringsloven:
- Indførelse af nye definitioner, herunder "miljøanprisning", "generisk miljøanprisning" og "bæredygtighedsmærke".
- Skærpelse af reglerne for vildledende markedsføring, især vedrørende miljøpåstande.
- Udvidelse af bilag 1 med nye former for urimelig handelspraksis.
- Forbrugeraftaleloven:
- Tilføjelse af definitioner som "handelsmæssig garanti for holdbarhed" og "score for reparationsmulighed".
- Udvidet oplysningspligt for erhvervsdrivende ved fjernsalg og andre aftaler, herunder oplysninger om garanti, softwareopdateringer og reparationsmuligheder.
- Forbrugerklageloven:
- Begrænsning af klageadgangen til Forbrugerklagenævnet efter mediation, hvis det er åbenbart, at forbrugeren ikke kan få medhold.
- Mulighed for sambehandling af ensartede klager.
- Udvidelse af kompetencen for sekretariaterne for Forbrugerklagenævnet og godkendte private tvistløsningsorganer.
- Indsættelse af en frist for forbrugeres anmodninger om genoptagelse.
Implementering af EU-direktiv
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825, som skal være gennemført i national lovgivning senest den 27. marts 2026. Direktivet har til formål at sikre, at forbrugerne kan træffe mere informerede og miljøvenlige valg.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Lovforslaget forventes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige og erhvervslivet. Der kan dog være administrative konsekvenser for virksomheder i forbindelse med nye oplysningsforpligtelser.
Ikrafttræden
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025, dog træder visse bestemmelser først i kraft den 27. september 2026.
Lignende afgørelser