Command Palette

Search for a command to run...

Ændring af markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven: Implementering af EU-direktiv om grøn omstilling

Myndighed

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Publiceringsdato

21. november 2024

Område

Erhverv

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til lovforslag om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven

Klik for at åbne
  • Lovforslaget implementerer EU-direktiv om styrkelse af forbrugeres rolle i den grønne omstilling.
  • Formålet er at mindske vildledende grøn markedsføring og give forbrugerne bedre information om garanti og reparation.
  • Ændringer foreslås i markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven.
  • Der indføres nye definitioner i markedsføringsloven, herunder miljøanprisning og bæredygtighedsmærke.
  • Forbrugerklagenævnets adgang til at behandle klager begrænses i åbenlyse sager.
  • Godkendte private tvistløsningsorganer får mulighed for at lade sekretariatet træffe visse afgørelser.
  • Der indføres en frist for forbrugeres anmodning om genoptagelse af klagesager.
  • Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, med visse undtagelser.
  • Lov om ændring af markedsføringsloven, forbrugeraftaleloven og forbrugerklageloven

    Denne høring omhandler et udkast til lovforslag, der har til formål at ændre Lov om markedsføring, Lov om forbrugeraftaler og Forbrugerklageloven. Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825 om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem.

    Hovedpunkter i lovforslaget:

    • Markedsføringsloven:
      • Indførelse af nye definitioner, herunder "miljøanprisning", "generisk miljøanprisning" og "bæredygtighedsmærke".
      • Skærpelse af reglerne for vildledende markedsføring, især vedrørende miljøpåstande.
      • Udvidelse af bilag 1 med nye former for urimelig handelspraksis.
    • Forbrugeraftaleloven:
      • Tilføjelse af definitioner som "handelsmæssig garanti for holdbarhed" og "score for reparationsmulighed".
      • Udvidet oplysningspligt for erhvervsdrivende ved fjernsalg og andre aftaler, herunder oplysninger om garanti, softwareopdateringer og reparationsmuligheder.
    • Forbrugerklageloven:
      • Begrænsning af klageadgangen til Forbrugerklagenævnet efter mediation, hvis det er åbenbart, at forbrugeren ikke kan få medhold.
      • Mulighed for sambehandling af ensartede klager.
      • Udvidelse af kompetencen for sekretariaterne for Forbrugerklagenævnet og godkendte private tvistløsningsorganer.
      • Indsættelse af en frist for forbrugeres anmodninger om genoptagelse.

    Implementering af EU-direktiv

    Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825, som skal være gennemført i national lovgivning senest den 27. marts 2026. Direktivet har til formål at sikre, at forbrugerne kan træffe mere informerede og miljøvenlige valg.

    Økonomiske og administrative konsekvenser

    Lovforslaget forventes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige og erhvervslivet. Der kan dog være administrative konsekvenser for virksomheder i forbindelse med nye oplysningsforpligtelser.

    Ikrafttræden

    Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025, dog træder visse bestemmelser først i kraft den 27. september 2026.

    Lignende afgørelser