Command Palette

Search for a command to run...

Høringsnotat: Lov om opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.

Myndighed

Børne- og Undervisningsministeriet

Publiceringsdato

22. oktober 2024

Område

Uddannelse og undervisning

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. april 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til lovforslag

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Lovforslaget udmønter politisk prioriteret opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område
  • Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) nedlægges, og klageinstansen overføres til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)
  • Det statslige kvalitetstilsyn med folkeskolen afskaffes
  • Der indføres obligatoriske standardvedtægter for frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private gymnasiale uddannelser
  • Flere høringssvar udtrykker bekymring over tab af specialiseret viden og tilsyn med undervisningsmiljøet
  • Ændringer i sammensætningen af bestyrelsen for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) afspejler ændret fokus
  • Flere organisationer kritiserer den korte høringsfrist og opfordrer til en mere grundig behandling af lovforslaget
  • Der er uenighed om, hvorvidt de foreslåede ændringer vil føre til administrative lettelser eller kvalitetsforringelser
  • Sammenfatning af Høringsnotat om Lovforslag L 94: Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets Område m.v.

    Høringsnotatet omhandler forslag til lov om ændring af flere love på Børne- og Undervisningsministeriets område. Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2025 og har til formål at gennemføre dele af politisk prioriteret opgavebortfald, der kræver lovændring.

    Hovedpunkter i lovforslaget:

    • Nedlæggelse af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM): DCUM nedlægges, og Den Nationale Klageinstans for Mobning overføres til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) indtil 31. juli 2027.
    • Ændringer i Lov om Danmarks Evalueringsinstitut: Uddannelses- og Forskningsministeriets finanslovsbevilling til evalueringsinstituttet bortfalder, hvilket medfører ændringer i instituttets opgaver og sammensætning af bestyrelsen.
    • Afskaffelse af statsligt kvalitetstilsyn: Det statslige kvalitetstilsyn med folkeskolen, specialundervisningstilbud og kommunale internationale grundskoler afskaffes.
    • Nedlæggelse af Rådet for Børns Læring: Rådet nedlægges.
    • Harmonisering af klageregler: Regler om elevers klageadgang på gymnasieområdet harmoniseres.
    • Forenkling af vedtægtsområdet: Der indføres standardvedtægter for frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og private institutioner for gymnasiale uddannelser.

    Væsentlige synspunkter fra høringssvarene:

    • Bekymring for tab af specialiseret viden og tilsyn: Flere høringsparter udtrykker bekymring for, at nedlæggelsen af DCUM og afskaffelsen af kvalitetstilsynet vil føre til tab af vigtig specialiseret viden og et effektivt tilsyn med undervisningsmiljøet.
    • Klageadgang: Der er kritik af begrænsningen af elevers klageadgang på private gymnasier.
    • EVA's fremtid: Flere organisationer er bekymrede for konsekvenserne af at fjerne EVAs bevilling til det videregående uddannelsesområde, da det kan føre til tab af uafhængig forskning og evaluering.
    • Standardvedtægter: Der er delte meninger om indførelsen af standardvedtægter, hvor nogle ser det som en administrativ lettelse, mens andre frygter det vil begrænse skolernes autonomi.
    • Kort høringsfrist: Mange høringsparter kritiserer den korte høringsfrist og efterlyser en mere grundig behandling af lovforslaget.

    Konsekvenser for borgere, virksomheder og institutioner:

    • Frie skoler: Skolerne skal tilpasse deres vedtægter til de nye standardvedtægter inden for en fastsat frist.
    • Elever og kursister: Elever på private gymnasier får begrænset deres mulighed for at klage over afgørelser.
    • Kommuner: Kommunerne får et større ansvar for kvalitetssikring af folkeskoler og specialundervisningstilbud, da det statslige tilsyn afskaffes.
    • Danmarks Evalueringsinstitut: EVA's fokus ændres, og ressourcerne koncentreres om dagtilbud, grundskole og ungdoms- og voksenuddannelse.

    Lovforslaget har til hensigt at reducere statslig administration og bureaukrati, men flere høringssvar udtrykker bekymring for, at det kan gå ud over kvaliteten og retssikkerheden på uddannelsesområdet. Det er derfor vigtigt, at Børne- og Undervisningsministeriet nøje følger udviklingen og sikrer, at de tilsigtede besparelser ikke sker på bekostning af elevernes og studerendes trivsel og læring.

    Lignende afgørelser