Command Palette

Search for a command to run...

Bekendtgørelse om produktionsafgift på æg og fjerkræ

Myndighed

Landbrugsstyrelsen

Publiceringsdato

11. oktober 2024

Område

Erhverv

Type

Bekendtgørelser

  • Nye regler for opkrævning af produktionsafgifter på æg og fjerkræ træder i kraft 1. januar 2025
  • Afgifter opkræves fremover via faktura fra Fjerkræafgiftsfonden
  • Kvartalsvis indberetning indføres for pakkerier, ægproduktvirksomheder og registrerede rugerier
  • Særskilt procedure for afgiftsopkrævning på udrugning af vildfugle introduceres
  • Fjerkræafgiftsfonden overtager ansvaret for skemaer til erklæring og attestation
  • Straffebestemmelser udvides til at omfatte manglende opkrævning og erklæring/attestation
  • Nye procedurer for politianmeldelse og gældsinddrivelse indføres i bekendtgørelsen
  • Ændringerne vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
  • Landbrugsstyrelsen har sendt et udkast til en revideret bekendtgørelse om produktionsafgift på æg og fjerkræ i høring. Bekendtgørelsen, der træder i kraft den 1. januar 2025, indeholder flere væsentlige ændringer i forhold til den nuværende regulering.

    Hovedændringer

    1. Opkrævningsmetode: Afgifter nævnt i § 7 opkræves fremover pr. faktura fra Fjerkræafgiftsfonden.

    2. Indberetningsfrekvens: Pakkerier, ægproduktvirksomheder og registrerede rugerier skal nu indsende opgørelser kvartalsvis i stedet for månedligt.

    3. Vildfugle: Der indføres en særskilt procedure for afgiftsopkrævning på udrugning af vildfugle.

    4. Administrative ændringer: Fjerkræafgiftsfonden overtager ansvaret for skemaerne til erklæring og attestation.

    5. Udvidede straffebestemmelser: Slagterier kan nu straffes for manglende opkrævning af produktionsafgift, og der kan straffes for manglende erklæring eller attestation.

    6. Nye procedurer: Bekendtgørelsen indfører procedurer for politianmeldelse og gældsinddrivelse.

    Formål og baggrund

    Bekendtgørelsen hjemler opkrævning af afgifter på æg og fjerkræ, som indgår i Fjerkræafgiftsfonden. Fonden bruger midlerne til at støtte projekter, der gavner erhvervet. Ændringerne i bekendtgørelsen er primært af administrativ karakter og har til formål at ensrette reglerne på tværs af alle 10 afgiftsbekendtgørelser i landbrugssektoren.

    Økonomiske konsekvenser

    Ifølge den erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering vurderes ændringerne ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. De grundlæggende krav til de afgiftspligtige, herunder afgiftens størrelse og de administrative krav til opgørelser over produktion og revisorpåtegning, forbliver uændrede.

    Høringsproces

    Interessenter har mulighed for at indsende bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet senest fredag den 8. november 2024. Høringssvar vil blive offentliggjort på www.hoeringsportalen.dk efter høringsfristens udløb.

    EU-lovgivning og ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen implementerer ikke EU-lovgivning. Den træder i kraft den 1. januar 2025 og erstatter den nuværende bekendtgørelse nr. 529 af 27. maj 2024.

    Samlet set repræsenterer ændringerne en modernisering og strømlining af de administrative processer omkring opkrævning af produktionsafgifter i æg- og fjerkræsektoren, uden at ændre på de grundlæggende principper eller økonomiske forpligtelser for producenterne.

    Lignende afgørelser