Command Palette

Search for a command to run...

Ny bekendtgørelse om vejautoværn og TMA-systemer: Opdaterede sikkerhedskrav for permanent og midlertidigt vejudstyr

Myndighed

Vejdirektoratet

Publiceringsdato

2. oktober 2024

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen samler og opdaterer regler for vejautoværn, påkørselsdæmpere og TMA-systemer til både permanent og midlertidig brug
  • Nye krav til TMA-systemers vægt og sikkerhed på forskellige vejtyper, med mindstevægt på 10,8 tons på motorveje
  • Præciserede regler for trafikværn ved vejarbejde, herunder sikkerhedsklasser og monteringskrav
  • Dispensationsmuligheden fra bekendtgørelsen er fjernet for at sikre overholdelse af europæiske sikkerhedsnormer
  • Nye definitioner og krav til dæksæt og autoværnsender for øget trafiksikkerhed
  • Overgangsbestemmelser gælder frem til 2030 for forskellige typer udstyr og sikkerhedskrav
  • Arbejdsmiljøbestemmelser flyttes til et fælles vejledende dokument forankret i relevant lovgivning
  • Bekendtgørelsen medfører ingen overimplementering af EU-regler eller økonomiske konsekvenser for kommunerne
  • Baggrund og formål

    Vejdirektoratet har udarbejdet en ny bekendtgørelse om vejautoværn og TMA-system mv., der skal træde i kraft den 1. januar 2025. Formålet er at samle og opdatere bestemmelserne om vejautoværn, påkørselsdæmpere, TMA-system og trafikværn, både for permanent og midlertidigt udstyr.

    Væsentlige ændringer

    Bekendtgørelsen indfører flere betydningsfulde ændringer:

    Sikkerhed og tekniske krav

    • Dispensationsmuligheden er fjernet for at sikre overholdelse af europæiske sikkerhedsnormer
    • Nye definitioner af dæksæt og dæksøjler er tilføjet
    • Præciserede krav til eftergivelige autoværnsender og påkørselsdæmpere
    • Opdaterede regler for trafikværn ved vejarbejde, herunder mulighed for både sikkerhedsklasse A og B

    TMA-systemer og udstyr

    • Specifikke vægt- og sikkerhedskrav for TMA-systemer på forskellige vejtyper
    • Nye muligheder for anvendelse af forskellige typer udstyr ved havarerede køretøjer
    • Præciserede krav til placering af materiel og vejmaterialer ved vejarbejde

    Administrative ændringer

    • Arbejdsmiljøbestemmelser flyttes til et separat vejledende dokument
    • Overgangsbestemmelser implementeres med forskellige udløbsdatoer frem til 2030
    • Ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet eller kommunerne (DUT)

    Implementering og overgangsordninger

    Bekendtgørelsen indeholder flere overgangsbestemmelser, der skal sikre en gradvis implementering:

    • Mulighed for at anvende eksisterende TMA-udstyr frem til 30. juni 2025
    • Særlige overgangsregler for vægtgrænser og tekniske krav frem til 2028
    • Visse testmetoder tillades anvendt frem til 30. juni 2030

    Betydning for interessenter

    Bekendtgørelsen påvirker primært vejentreprenører, kommuner og andre aktører involveret i vejarbejde og trafiksikkerhed. Der er lagt vægt på at sikre en balance mellem øgede sikkerhedskrav og praktisk implementering gennem overgangsordningerne.

    Høringssvar kan indsendes til Vejdirektoratet frem til den 6. november 2024, og den endelige bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. januar 2025.

    Lignende afgørelser