Ny bekendtgørelse om ferie: Ændringer i administration af FerieKonto og digitalisering af a-kassekontrol
Myndighed
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Publiceringsdato
23. august 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Arbejdsmarked
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. oktober 2024
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Den nye feriebekendtgørelse introducerer tre væsentlige ændringer i administrationen af feriepenge og kontrol med udbetalinger, samtidig med at den fastholder hovedstrukturen fra den eksisterende ferielovgivning.
Væsentlige ændringer
1. Effektivisering af rentekravsadministration
- FerieKonto får mulighed for at samle flere rentekrav mod samme arbejdsgiver til ét samlet krav
- Gældsstyrelsen overtager inddrivelsen af rentekrav fra advokater
- Dette forventes at effektivisere inddrivelsesprocessen
2. Modernisering af kontrolprocesser
- Omlægning af kontrollen mellem FerieKonto og a-kasser til en automatiseret digital proces
- Mere fleksibel afregning mellem ATP og a-kasserne
- Ophævelse af krav om opgørelse og fakturering præcist 1. januar og 1. juli
3. Tekniske opdateringer
- Implementering af bagateludbetalingsregel fra lovændring pr. 31. december 2023
- Opdatering af diverse administrative bestemmelser
Centrale bestemmelser
Bekendtgørelsen indeholder detaljerede regler om:
- Arbejdsgivers registrering og indberetning af feriegodtgørelse
- Procedurer for indbetaling til FerieKonto
- Digital selvbetjening via Feriepengeinfo på borger.dk
- Udbetaling af feriepenge og overførsel af ferie
- Kontrolmekanismer og informationsudveksling
Praktisk betydning
For arbejdsgivere betyder ændringerne primært nye procedurer for håndtering af rentekrav. For a-kasser medfører det en mere effektiv digital kontrolproces. For lønmodtagere fortsætter den digitale selvbetjening via Feriepengeinfo som hidtil.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2024 og erstatter bekendtgørelse nr. 940 af 6. september 2019 om ferie.
Lignende afgørelser