Command Palette

Search for a command to run...

Miljøkonsekvensvurdering for opgradering af Rute 34/26 mellem Haderup og Skive N - Omfattende vejprojekt til 1,45 mia. kr.

Myndighed

Vejdirektoratet

Publiceringsdato

20. august 2024

Område

Trafik og transport

Type

Debatoplæg

Ikrafttrædelsesdato

20. august 2024

Tilknyttede dokumenter

Resume af MKV

Klik for at åbne
  • Projektet omfatter opgradering af 15 km vejstrækning mellem Haderup og Skive S til 2+1 vej
  • Der etableres en ny 5 km omfartsvej vest om Skive som 2+1 vej
  • Projektet har en samlet bevilling på 1,45 milliarder kr. med planlagt gennemførelse i 2031-2035
  • Miljøkonsekvensvurderingen undersøger både hovedforslag og et 0+ alternativ med mindre omfattende vejændringer
  • Der er identificeret besparelsesmuligheder for at holde projektet inden for den afsatte bevilling
  • Projektet skal forbedre fremkommeligheden og løse eksisterende trafikale problemer på strækningen
  • Borgere kan indsende høringssvar frem til 20. oktober 2024
  • Der afholdes borgermøde den 24. september 2024 for præsentation af projektet
  • Baggrund og formål

    Vejdirektoratet har færdiggjort en omfattende miljøkonsekvensvurdering (MKV) for opgraderingen af vejforbindelsen mellem Haderup og Skive N. Projektet er en del af Infrastrukturplan 2035, vedtaget den 28. juni 2021, med en samlet bevilling på 1,45 mia. kr. (2024-priser).

    Projektets hovedelementer

    • Opgradering af ca. 15 km eksisterende vej (Rute 34) mellem Haderup og Skive S til 2+1 vej
    • Etablering af ny 5 km omfartsvej vest om Skive (Rute 26) som 2+1 vej
    • Undersøgelse af muligheder for nye cykelstiforbindelser
    • Et alternativt 0+ forslag med mindre omfattende vejændringer

    Nuværende forhold

    Den eksisterende Rute 34 er karakteriseret ved:

    • Smal tosporet vej uden cykelsti
    • Hastighedsbegrænsning på 80 km/t med lokale nedsættelser
    • Mange private adgange og kryds
    • Trafikafviklingsproblemer grundet tung trafik
    • Udfordringer ved passage af store køretøjer

    Økonomiske tilpasninger

    For at holde projektet inden for den afsatte bevilling er der identificeret forskellige besparelsesmuligheder, herunder:

    • Fjernelse af bygværk ved Rudemøllevej
    • Annullering af kurveudretning ved Flyndersø
    • Forenkling af forskellige vejtekniske anlæg

    Borgerinddragelse

    Vejdirektoratet afholder borgermøde den 24. september 2024 kl. 17-19, hvor interesserede kan få mere information og stille spørgsmål til fagfolk. Offentligheden har mulighed for at indsende høringssvar frem til den 20. oktober 2024.

    Betydning for lokalområdet

    Projektet forventes at få væsentlig betydning for trafikafviklingen i området og skal særligt afhjælpe de nuværende fremkommelighedsproblemer for både personbiler og tungere køretøjer. Samtidig skal projektet bidrage til at styrke den regionale infrastruktur, hvilket har været et længerevarende ønske fra kommunerne i området.

    Lignende afgørelser