Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om implementering af EU's VE III-direktiv og grønne transporttiltag med fokus på reduktion af drivhusgasemissioner

Myndighed

Energistyrelsen

Publiceringsdato

28. juni 2024

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

  • Lovforslaget muliggør implementering af det reviderede VE II-direktiv (VE III) og fastsætter supplerende regler til EU's luftfarts- og søfartsforordninger
  • Forslaget er en del af EU's Fit for 55-pakke med mål om 55% reduktion af drivhusgasemissioner inden 2030
  • Biobrændstofloven udvides til at omfatte luftfart og søfart, og får ny titel der afspejler bredere fokus på drivhusgasreduktion
  • Der indføres hjemmel til at yde støtte til grønne drivmidler i transportsektoren, særligt inden for luftfart
  • Lovforslaget indfører bestemmelser om frivillige mærkningsordninger for industriprodukter produceret med vedvarende energi
  • Der implementeres nye rapporteringsforpligtelser til EU's database for VE-brændstoffer
  • Forslaget sikrer stabilitet i finansiel støtte til VE-projekter og beskytter eksisterende rettigheder
  • Der indføres nye regler om batterier og adgang til batterioplysninger for at fremme systemintegration
  • Baggrund og formål

    Lovforslaget er en central del af Danmarks implementering af EU's klimamålsætninger, specifikt Fit for 55-pakken, der skal sikre mindst 55% reduktion af drivhusgasemissioner i 2030 sammenlignet med 1990. Forslaget implementerer det reviderede VE II-direktiv (VE III-direktivet) og etablerer supplerende regler til EU's forordninger om bæredygtig luftfart (ReFuel Aviation) og søtransport (FuelEU Maritime).

    Hovedindhold

    Lovforslaget indeholder flere væsentlige elementer:

    Udvidelse af biobrændstofloven

    • Loven får ny titel: "Lov om reduktion af drivhusgasser fra transportsektoren m.v."
    • Anvendelsesområdet udvides til at omfatte både luftfart og søtransport
    • Der indføres nye sanktions- og kontrolbestemmelser for overholdelse af EU-forordningerne

    Støtte til grøn omstilling

    • Der etableres hjemmel til at yde støtte til fremme af grønne drivmidler i transportsektoren
    • Særligt fokus på støtte til grøn luftfart og Power-to-X teknologier
    • Sikring af stabilitet i finansiel støtte til VE-projekter

    Nye mærknings- og rapporteringskrav

    • Implementering af frivillige mærkningsordninger for industriprodukter produceret med vedvarende energi
    • Nye rapporteringsforpligtelser til EU's database for VE-brændstoffer
    • Regler om adgang til batterioplysninger for at fremme systemintegration

    Interessenternes reaktioner

    Høringssvarene viser generelt opbakning til lovforslagets overordnede formål, men også flere opmærksomhedspunkter:

    • Ønske om mere klarhed omkring fremtidige krav og regulering
    • Behov for langsigtede og stabile rammevilkår for branchen
    • Fokus på at sikre dansk konkurrenceevne i implementeringen
    • Ønske om bedre definition af omfattede transportformer

    Ikrafttrædelse og betydning

    Loven forventes at træde i kraft i to tempi:

      1. januar 2025 for dele af loven
      1. maj 2025 for de resterende dele

    Lovforslaget er et vigtigt skridt i Danmarks grønne omstilling og implementering af EU's klimamålsætninger, med særligt fokus på transportsektoren og vedvarende energi.

    Lignende afgørelser