Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om regelforenkling på vejtransportområdet og forlængelse af sygetransporttilladelser

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

28. juni 2024

Område

Trafik og transport

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

  • Lovforslaget fjerner kravet om maksimal ikkepersonlig gæld til det offentlige for både virksomheder og transportledere
  • Dokumentationskravene for transportlederes faktiske og vedvarende ledelse forenkles med flere godkendelsesmuligheder
  • Kravene til chaufførvikarvirksomheder lempes betydeligt for at øge fleksibiliteten i branchen
  • Definitionen af erhvervsmæssig buskørsel ændres, så kun professionelle virksomheder omfattes
  • Tilladelseskravet for udlejning og udlån af busser uden fører ophæves
  • Terminologien i bus- og godskørselsloven harmoniseres med EU-reguleringen
  • Gyldighedsperioden for eksisterende sygetransporttilladelser forlænges til 31. december 2026
  • Lovændringerne skal reducere administrative byrder og forenkle reglerne for vejtransportvirksomheder
  • Baggrund og formål

    Transportministeriet fremsætter et lovforslag med det overordnede formål at forenkle reglerne for vejtransportvirksomheder og sikre, at der ikke stilles unødige krav til danske virksomheder sammenlignet med andre europæiske aktører. Lovforslaget skal modernisere både buskørselsloven og godskørselsloven samt tilhørende bekendtgørelser.

    Væsentlige ændringer

    Fjernelse af restancekrav

    En central ændring er fjernelsen af kravet om maksimal ikkepersonlig gæld til det offentlige. Dette krav har hidtil forsinket sagsbehandlingen uden at bidrage væsentligt til færdselssikkerheden eller konkurrencevilkårene. Hensynet til sunde konkurrenceforhold varetages fortsat gennem vandelsvurderingen.

    Nye regler for transportledere

    Dokumentationskravene for transportlederes faktiske og vedvarende ledelse forenkles. Der indføres flere måder at dokumentere opfyldelsen af EU-kravene på, og i visse tilfælde vil det ikke længere være nødvendigt at indsende dokumentation, hvis transportlederen f.eks. er ejer eller bestyrelsesmedlem.

    Forenkling af chaufførvikarordningen

    Lovforslaget lemper kravene til chaufførvikarvirksomheder betydeligt. Det vil ikke længere være nødvendigt at have en fællesskabstilladelse for at drive chaufførvikarvirksomhed, og krav om indregistrerede køretøjer og kapitalkrav fjernes. Dette skal øge fleksibiliteten og afhjælpe chaufførmangel.

    Ændringer i buskørselsloven

    Definitionen af erhvervsmæssig buskørsel ændres, så loven kun omfatter professionelle virksomheder. Dette vil gøre det lettere for f.eks. museer og foreninger at udføre buskørsel som en biaktivitet. Samtidig ophæves tilladelseskravet for busudlejning og busudlån uden fører.

    Forlængelse af sygetransporttilladelser

    Eksisterende tilladelser til sygetransport, som er gyldige pr. 1. januar 2025, forlænges til 31. december 2026. Dette skal give tid til at vurdere, om visse former for erhvervsmæssig personbefordring fremover skal kunne udøves på andre vilkår end almindelig taxikørsel.

    Konsekvenser

    Lovforslaget forventes at medføre administrative lettelser for både erhvervslivet og myndighederne. Det vil blive nemmere at opnå og opretholde tilladelser til vejtransport, og sagsbehandlingstiden forventes at blive kortere. Ændringerne vurderes ikke at have negative konsekvenser for færdselssikkerheden eller konkurrencevilkårene i branchen.

    Lignende afgørelser