Lovforslag om regelforenkling på vejtransportområdet og forlængelse af sygetransporttilladelser
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
28. juni 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Baggrund og formål
Transportministeriet fremsætter et lovforslag med det overordnede formål at forenkle reglerne for vejtransportvirksomheder og sikre, at der ikke stilles unødige krav til danske virksomheder sammenlignet med andre europæiske aktører. Lovforslaget skal modernisere både buskørselsloven og godskørselsloven samt tilhørende bekendtgørelser.
Væsentlige ændringer
Fjernelse af restancekrav
En central ændring er fjernelsen af kravet om maksimal ikkepersonlig gæld til det offentlige. Dette krav har hidtil forsinket sagsbehandlingen uden at bidrage væsentligt til færdselssikkerheden eller konkurrencevilkårene. Hensynet til sunde konkurrenceforhold varetages fortsat gennem vandelsvurderingen.
Nye regler for transportledere
Dokumentationskravene for transportlederes faktiske og vedvarende ledelse forenkles. Der indføres flere måder at dokumentere opfyldelsen af EU-kravene på, og i visse tilfælde vil det ikke længere være nødvendigt at indsende dokumentation, hvis transportlederen f.eks. er ejer eller bestyrelsesmedlem.
Forenkling af chaufførvikarordningen
Lovforslaget lemper kravene til chaufførvikarvirksomheder betydeligt. Det vil ikke længere være nødvendigt at have en fællesskabstilladelse for at drive chaufførvikarvirksomhed, og krav om indregistrerede køretøjer og kapitalkrav fjernes. Dette skal øge fleksibiliteten og afhjælpe chaufførmangel.
Ændringer i buskørselsloven
Definitionen af erhvervsmæssig buskørsel ændres, så loven kun omfatter professionelle virksomheder. Dette vil gøre det lettere for f.eks. museer og foreninger at udføre buskørsel som en biaktivitet. Samtidig ophæves tilladelseskravet for busudlejning og busudlån uden fører.
Forlængelse af sygetransporttilladelser
Eksisterende tilladelser til sygetransport, som er gyldige pr. 1. januar 2025, forlænges til 31. december 2026. Dette skal give tid til at vurdere, om visse former for erhvervsmæssig personbefordring fremover skal kunne udøves på andre vilkår end almindelig taxikørsel.
Konsekvenser
Lovforslaget forventes at medføre administrative lettelser for både erhvervslivet og myndighederne. Det vil blive nemmere at opnå og opretholde tilladelser til vejtransport, og sagsbehandlingstiden forventes at blive kortere. Ændringerne vurderes ikke at have negative konsekvenser for færdselssikkerheden eller konkurrencevilkårene i branchen.
Lignende afgørelser