Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om supplerende bestemmelser til EU's metanforordning: Nye regler for reduktion af metanemissioner i energisektoren

Myndighed

Energistyrelsen

Publiceringsdato

31. maj 2024

Område

Natur og klima

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Forslag til lov om supplerende bestemmelser til metanforordningen

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Lovforslaget skal sikre effektiv administration af EU's metanforordning i dansk ret gennem supplerende regler
  • Metanforordningen indfører nye krav om måling, overvågning og reduktion af metanemissioner i energisektoren
  • Klima-, energi- og forsyningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om klage, sanktioner og gebyrer
  • Lovforslaget indeholder bestemmelser om digital kommunikation, tilsyn og kontrol af metanaktører
  • Den kompetente myndighed får beføjelser til at foretage kontrolbesøg og udstede påbud
  • Energiklagenævnet udpeges som klageinstans for afgørelser truffet af den kompetente myndighed
  • Overtrædelser af reglerne kan straffes med bøde
  • Loven forventes at træde i kraft 1. januar 2025
  • Baggrund og formål

    Lovforslaget er en del af implementeringen af EU's metanforordning, som blev vedtaget af EU-Rådet den 27. maj 2024. Forordningen er en del af EU's Fit-for-55-lovgivningspakke, der skal bidrage til at opnå klimaneutralitet i EU senest i 2050. Energisektoren står for omkring en femtedel af EU's metanemissioner, og forordningen indfører derfor nye forpligtelser for at reducere disse udledninger.

    Hovedindhold

    Lovforslaget etablerer de nødvendige rammer for at administrere metanforordningen i dansk ret gennem følgende hovedpunkter:

    Myndighedsbeføjelser

    • Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at udpege en kompetent myndighed
    • Den kompetente myndighed får beføjelser til at føre tilsyn og kontrol
    • Myndigheden kan foretage kontrolbesøg uden retskendelse og kræve dokumentation udleveret
    • Der kan udstedes påbud og pålægges tvangsbøder ved manglende efterlevelse

    Digital administration

    • Al kommunikation skal foregå digitalt gennem anviste it-systemer
    • Mulighed for automatiseret sagsbehandling
    • Krav om digital indberetning af oplysninger

    Klageadgang og sanktioner

    • Energiklagenævnet behandler klager over myndighedens afgørelser
    • Klagefristen fastsættes til 4 uger
    • Overtrædelser kan straffes med bøde
    • Mulighed for konfiskation af økonomiske fordele ved overtrædelser

    Høringssvar og bemærkninger

    Der er modtaget høringssvar fra fire parter, hvoraf særligt to havde substantielle bemærkninger:

    Evida

    • Udtrykte bekymring for sikkerhedsmæssige forhold ved kontrolbesøg
    • Påpegede potentielle omkostninger ved nye IT-systemer

    Dansk Miljøteknologi

    • Argumenterede for at udvide forordningens anvendelsesområde til også at omfatte biogassektoren
    • Påpegede højere metantab i biogassektoren sammenlignet med olie- og gassektoren

    Ministeriet har noteret sig bemærkningerne, men vurderer ikke at de giver anledning til ændringer i lovforslaget. Dog præciseres det, at der vil blive taget hensyn til sikkerhedsmæssige forhold ved kontrolbesøg, og at formålet med digital kommunikation ikke er at pålægge aktører udgifter til nye IT-systemer.

    Lignende afgørelser