Bekendtgørelse om kørekort - Implementering af nye initiativer og ændringer
Myndighed
Færdselsstyrelsen
Publiceringsdato
13. maj 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2024
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Sammenfatning af Udkast til Bekendtgørelse om Kørekort
Dette dokument er et udkast til en ny bekendtgørelse om kørekort, udstedt af Færdselsstyrelsen. Bekendtgørelsen implementerer flere initiativer fra en aftale mellem transportministeren og kørelærerne, der har til formål at forbedre kørekortområdet. Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2024, med enkelte undtagelser.
Vigtige ændringer og initiativer:
- Karensperiode for kategori B: Førstegangserhververe af kørekort til kategori B, der ikke består den praktiske prøve, skal vente mindst syv dage før en ny prøve kan aflægges. Denne regel træder i kraft den 15. august 2024.
- Karensperiode ved snyd: Personer, der snyder eller forsøger at omgå reglerne ved køreprøver, vil blive pålagt en karensperiode på seks måneder, før de kan aflægge en ny prøve. Denne regel træder i kraft den 15. august 2024.
- Forsøgsordning for automatgear: Der indføres en forsøgsordning, der giver mulighed for at tage køreprøve i et køretøj med automatgear uden at få påført kode 78 på kørekortet, under visse betingelser. Denne ordning træder i kraft den 1. juli 2024, med yderligere præciseringer fra 15. august 2024.
- Sprogkrav ved køreprøver: Køreprøver kan afholdes på dansk, engelsk, grønlandsk og færøsk. I Haderslev, Tønder, Aabenraa og Sønderborg kommuner kan prøven også afholdes på tysk. Tolkning er ikke tilladt ved digitale teoriprøver. Disse ændringer træder i kraft den 1. januar 2025, med undtagelse af forbuddet mod tolkning ved digitale teoriprøver, som træder i kraft den 1. juli 2024.
- Tilsyn med køretekniske anlæg: Bekendtgørelsen indeholder en ny bestemmelse om tilsyn med køretekniske anlæg.
- Præcisering af krav: Der foretages præciseringer af kravene til forudgående erhvervelse af kørekort til de tunge køretøjer.
- MitID ved teoriprøver: Der indføres krav om medbringelse af MitID ved digitale teoriprøver.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Bekendtgørelsen forventes at have mindre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, som dog vurderes at være under bagatelgrænsen. KL (Kommunernes Landsforening) påpeger, at ændringerne kan have større administrative, økonomiske og tekniske konsekvenser for kommunerne, og at der er behov for mere tid til implementering og dialog.
Høringssvar og bemærkninger:
Flere organisationer har indsendt høringssvar, herunder Rådet for Sikker Trafik, DI Transport, DTL - Danske Vognmænd, FDM, og KL. Høringssvarene omhandler primært karensperioder, forsøgsordningen for automatgear, sprogkrav ved køreprøver og tilsyn med køretekniske anlæg.
DI Transport og DTL - Danske Vognmænd udtrykker bekymring for, at begrænsningen i tolkemuligheder kan forværre rekrutteringsudfordringerne i transportbranchen.
KL påpeger behovet for digital understøttelse af karensperioderne og efterlyser klarhed over ansvarsfordelingen og procedurerne for implementering.
Love og bestemmelser:
Bekendtgørelsen udstedes i medfør af forskellige paragraffer i færdselsloven og straffeloven, der omhandler kørekort, frakendelse af førerret og straf for overtrædelser af færdselsloven.
Ikrafttræden:
Bekendtgørelsen træder primært i kraft den 1. juli 2024, med enkelte bestemmelser der træder i kraft den 15. august 2024 og 1. januar 2025.
Lignende afgørelser