Lovforslag om ændring af arbejdstidsregler: Registrering af arbejdstid og mulighed for opt out-aftaler
Myndighed
Beskæftigelsesministeriet
Publiceringsdato
13. oktober 2023
Kilde
HøringsportalenOmråde
Arbejdsmarked
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2023
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Lovforslaget er en direkte konsekvens af EU-Domstolens afgørelse i sag C-55/18 og en aftale mellem arbejdsmarkedets parter om at implementere nye regler for arbejdstidsregistrering og fleksibilitet.
Centrale elementer
Registrering af arbejdstid
Lovforslaget stiller krav om, at alle arbejdsgivere skal indføre et objektivt og pålideligt system til registrering af medarbejdernes daglige arbejdstid. Dette har til formål at sikre overholdelse af regler om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid.
Opt out-muligheder
Der introduceres en ny mulighed for, at de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter kan indgå overenskomster, der giver adgang til individuelle aftaler om at arbejde mere end 48 timer ugentligt. Denne mulighed er begrænset til:
- Medarbejdere med rådighedsvagter
- Ansatte i samfundskritiske funktioner
- Overholdelse af principper for sikkerhed og sundhed
Beskyttelsesmekanismer
Lovforslaget indeholder vigtige beskyttelsesmekanismer:
- Lønmodtagere kan til enhver tid trække deres samtykke tilbage
- Der må maksimalt arbejdes 60 timer ugentligt i gennemsnit
- Arbejdstilsynet får hjemmel til at forbyde eller begrænse overarbejde
Økonomiske konsekvenser
Lovforslaget medfører betydelige administrative omkostninger for erhvervslivet:
- Estimerede omstillingsomkostninger på ca. 500 mio. kr.
- Løbende årlige omkostninger mellem 990 mio. kr. og 2,4 mia. kr.
Ikrafttrædelse
Loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2024.
Konklusion
Lovforslaget søger at skabe en balance mellem fleksibilitet på arbejdsmarkedet og beskyttelse af lønmodtagernes rettigheder, samtidig med at det implementerer EU-retlige krav.
Lignende afgørelser