Command Palette

Search for a command to run...

Høringsnotat om ændring af lattergasloven og markedsføringsloven

Myndighed

Sikkerhedsstyrelsen

Publiceringsdato

5. juli 2022

Område

Erhverv

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

15. november 2022

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Lovforslag

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Lovforslaget skærper reglerne for salg af lattergas til forbrugere for at begrænse misbrug
  • CVR-numre skal kontrolleres ved salg af større mængder lattergas
  • Besiddelse af lattergas på offentlige steder forbydes uden anerkendelsesværdigt formål
  • Mulighed for at lukke profiler og fjerne indhold om lattergas på sociale medier
  • Markedsføringslovens vildledningsbestemmelser kan straffes med fængsel under skærpende omstændigheder
  • Flere høringssvar støtter ændringerne i lattergasloven
  • Forbrugerombudsmanden ønsker præcisering af ordet 'markedsføring' i lovforslaget
  • Green Power Denmark mener, at fængselsstraf kun bør anvendes ved grov og systematisk vildledning
  • Sammenfatning af Høringsnotat vedrørende Ændring af Lattergasloven og Markedsføringsloven

    Dette høringsnotat omhandler et lovforslag, der har til formål at begrænse brugen af lattergas til beruselsesformål og skærpe sanktionerne for overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser. Lovforslaget blev sendt i offentlig høring, og der blev modtaget 29 høringssvar, hvoraf syv indeholdt konkrete bemærkninger.

    Ændringer i Lattergasloven

    Lovforslaget indeholder skærpede regler for salg af lattergas til forbrugere, kontrol af CVR-numre ved salg af større mængder, forbud mod besiddelse af lattergas på offentlige steder og mulighed for at lukke profiler på sociale medier. Flere høringssvar udtrykker opbakning til disse ændringer. De Samvirkende Købmænd foreslår automatisering af alderskontrol ved salg af lattergas og andre produkter. Forbrugerombudsmanden ønsker en præcisering af ordet 'markedsføring' i lovforslaget.

    Ændringer i Markedsføringsloven

    Lovforslaget indeholder også en ændring af markedsføringsloven, der giver mulighed for at straffe grove og systematiske overtrædelser af vildledningsbestemmelserne med fængsel. Forbrugerombudsmanden og Green Power Denmark støtter denne skærpelse. Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv og Kreativitet og Kommunikation mener, at behovet for en stramning bør undersøges nærmere og afvente effekten af den nye bødemodel. Green Power Denmark mener, at fængselsstraf kun bør anvendes ved grov og systematisk vildledning og foreslår, at bestemmelsen om gentagelsestilfælde udgår.

    Kommentarer og Justeringer

    Regeringen fastholder, at det ikke må kunne betale sig at bryde markedsføringslovens regler, og at fængselsstraf kan have en præventiv effekt. Lovforslaget vil blive justeret, så det tydeliggøres, at fængselsstraf kun er relevant i særligt grove tilfælde. Systematiske overtrædelser kan f.eks. være et stort antal overtrædelser eller gennemtænkte og tilrettelagte handlinger med økonomisk vinding for øje.

    Konklusion

    Lovforslaget har til formål at begrænse misbrug af lattergas og skærpe sanktionerne for overtrædelser af markedsføringsloven. Der er bred opbakning til ændringerne i lattergasloven, mens der er delte meninger om skærpelsen af markedsføringsloven. Lovforslaget vil blive justeret for at imødekomme nogle af de rejste bekymringer og sikre, at fængselsstraf kun anvendes i de mest alvorlige tilfælde.

    Lignende afgørelser