Ny bekendtgørelse indfører gebyrer for Forsyningstilsynets tilsyn med affaldssektoren
Myndighed
Forsyningstilsynet
Publiceringsdato
17. maj 2022
Kilde
HøringsportalenOmråde
Energi- og vandforsyning
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2022
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Denne bekendtgørelse fastsætter reglerne for kommunernes betaling af gebyrer til Forsyningstilsynet for dets nye myndighedsopgaver på affaldsområdet. Formålet er at finansiere det skærpede økonomiske tilsyn, som blev indført med lovforslag L 153 for at øge gennemsigtigheden og konkurrencen i affaldssektoren.
Baggrund og Formål
Bekendtgørelsen er en udmøntning af en lovændring, der giver Forsyningstilsynet ansvaret for et nyt, udvidet økonomisk tilsyn med kommunernes håndtering af affald. Gebyrerne skal dække tilsynets omkostninger til drift og opgavevaretagelse, herunder tilsyn, analyser og markedsovervågning.
Gebyrstruktur
Gebyrerne er opdelt i to hovedtyper for at sikre, at omkostningerne fordeles så præcist som muligt:
- Timebaserede gebyrer: Opkræves for konkret sagsbehandling, hvor tidsforbruget kan henføres til en enkelt kommune. Dette gælder f.eks. behandling af ansøgninger om dispensation. Efter høringsprocessen blev tilsyn med kommunale anlæg, der behandler erhvervsaffald, også flyttet til denne model.
- Grundgebyrer: Dækker generelle og tværgående opgaver som analyser, markedsovervågning og generelt tilsyn. Disse gebyrer fordeles mellem alle kommuner baseret på affaldsmængder.
Beregning af Grundgebyrer
Efter en omfattende høringsproces, hvor flere parter (bl.a. KL og DAF) udtrykte bekymring for datakvaliteten i Miljøstyrelsens Affaldsdatasystem, justerede Forsyningstilsynet beregningsgrundlaget. Den endelige model er baseret på 2019-data og omfatter:
- Total mængde primært produceret husholdningsaffald.
- Total mængde primært produceret forbrændings- og deponeringsegnet erhvervsaffald.
Væsentligt er det, at jord og genanvendeligt erhvervsaffald er undtaget fra beregningsgrundlaget for at skabe en mere robust og retvisende fordeling af omkostningerne.
Økonomi og Budget
Det samlede budget for Forsyningstilsynets nye opgaver i andet halvår af 2022 er estimeret til 7,5 mio. kr. Budgettet er fordelt på forskellige opgavetyper som vist i tabellen nedenfor.
Opgave | Estimeret budget (2. halvår 2022) |
---|---|
Implementering af tilsyn, monitorering, konkrete sager | 2,8 mio. kr. |
Regler/vejledninger, bekendtgørelser | 0,8 mio. kr. |
Monitorering af affaldsgebyrer | 1,5 mio. kr. |
Analyseopgaver | 1,7 mio. kr. |
Regnskabstilsyn med kommunale behandlingsanlæg | 0,2 mio. kr. |
Aktiviteter vedrørende markedspriser | 0,5 mio. kr. |
I alt | 7,5 mio. kr. |
Omkostningerne til tilsyn med markedspriser blev justeret ned fra 1 mio. kr. til 0,5 mio. kr. for 2022, da selve tilsynet først træder i kraft 1. januar 2023.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022. Da kommunernes budgetter for 2022 allerede var vedtaget, anerkendes det, at opkrævningen for 2022 kan medføre en underdækning, som kommunerne forventes at indregne i affaldsgebyrerne for 2023.
Lignende afgørelser