Command Palette

Search for a command to run...

Ny bekendtgørelse indfører gebyrer for Forsyningstilsynets tilsyn med affaldssektoren

Myndighed

Forsyningstilsynet

Publiceringsdato

17. maj 2022

Område

Energi- og vandforsyning

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2022

Tilknyttede dokumenter

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Indfører en ny gebyrstruktur til at finansiere Forsyningstilsynets udvidede økonomiske tilsyn med affaldssektoren.
  • Gebyrerne pålægges kommunerne og opdeles i timebaserede gebyrer for specifik sagsbehandling og mængdebaserede grundgebyrer for generelle tilsynsopgaver.
  • Grundgebyrer beregnes på baggrund af kommunens mængder af husholdningsaffald samt forbrændings- og deponeringsegnet erhvervsaffald, baseret på data fra 2019.
  • Efter høring blev beregningsgrundlaget for gebyrer justeret for at udelade jord og visse typer erhvervsaffald for at sikre en mere retvisende og robust model.
  • Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven og er en del af en større lovændring (L 153), der skal skabe mere gennemsigtighed på affaldsområdet.
  • Visse tilsynsopgaver, som oprindeligt skulle dækkes af grundgebyret, blev efter høringssvar ændret til at blive afregnet timebaseret for de berørte kommuner.
  • Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2022, og det estimerede budget for de nye opgaver i andet halvår 2022 er på 7,5 mio. kr.
  • Denne bekendtgørelse fastsætter reglerne for kommunernes betaling af gebyrer til Forsyningstilsynet for dets nye myndighedsopgaver på affaldsområdet. Formålet er at finansiere det skærpede økonomiske tilsyn, som blev indført med lovforslag L 153 for at øge gennemsigtigheden og konkurrencen i affaldssektoren.

    Baggrund og Formål

    Bekendtgørelsen er en udmøntning af en lovændring, der giver Forsyningstilsynet ansvaret for et nyt, udvidet økonomisk tilsyn med kommunernes håndtering af affald. Gebyrerne skal dække tilsynets omkostninger til drift og opgavevaretagelse, herunder tilsyn, analyser og markedsovervågning.

    Gebyrstruktur

    Gebyrerne er opdelt i to hovedtyper for at sikre, at omkostningerne fordeles så præcist som muligt:

    1. Timebaserede gebyrer: Opkræves for konkret sagsbehandling, hvor tidsforbruget kan henføres til en enkelt kommune. Dette gælder f.eks. behandling af ansøgninger om dispensation. Efter høringsprocessen blev tilsyn med kommunale anlæg, der behandler erhvervsaffald, også flyttet til denne model.
    2. Grundgebyrer: Dækker generelle og tværgående opgaver som analyser, markedsovervågning og generelt tilsyn. Disse gebyrer fordeles mellem alle kommuner baseret på affaldsmængder.

    Beregning af Grundgebyrer

    Efter en omfattende høringsproces, hvor flere parter (bl.a. KL og DAF) udtrykte bekymring for datakvaliteten i Miljøstyrelsens Affaldsdatasystem, justerede Forsyningstilsynet beregningsgrundlaget. Den endelige model er baseret på 2019-data og omfatter:

    • Total mængde primært produceret husholdningsaffald.
    • Total mængde primært produceret forbrændings- og deponeringsegnet erhvervsaffald.

    Væsentligt er det, at jord og genanvendeligt erhvervsaffald er undtaget fra beregningsgrundlaget for at skabe en mere robust og retvisende fordeling af omkostningerne.

    Økonomi og Budget

    Det samlede budget for Forsyningstilsynets nye opgaver i andet halvår af 2022 er estimeret til 7,5 mio. kr. Budgettet er fordelt på forskellige opgavetyper som vist i tabellen nedenfor.

    OpgaveEstimeret budget (2. halvår 2022)
    Implementering af tilsyn, monitorering, konkrete sager2,8 mio. kr.
    Regler/vejledninger, bekendtgørelser0,8 mio. kr.
    Monitorering af affaldsgebyrer1,5 mio. kr.
    Analyseopgaver1,7 mio. kr.
    Regnskabstilsyn med kommunale behandlingsanlæg0,2 mio. kr.
    Aktiviteter vedrørende markedspriser0,5 mio. kr.
    I alt7,5 mio. kr.

    Omkostningerne til tilsyn med markedspriser blev justeret ned fra 1 mio. kr. til 0,5 mio. kr. for 2022, da selve tilsynet først træder i kraft 1. januar 2023.

    Ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2022. Da kommunernes budgetter for 2022 allerede var vedtaget, anerkendes det, at opkrævningen for 2022 kan medføre en underdækning, som kommunerne forventes at indregne i affaldsgebyrerne for 2023.

    Lignende afgørelser