Forslag til ny bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet: Modernisering og effektivisering af sagsbehandlingen
Myndighed
Nævnenes Hus
Publiceringsdato
29. marts 2022
Kilde
HøringsportalenOmråde
Erhverv
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juni 2022
Tilknyttede dokumenter
Nævnenes Hus har fremsendt et forslag til en ny bekendtgørelse om Tvistighedsnævnet. Formålet er at opdatere og modernisere reglerne for nævnets virke, så de afspejler den nuværende praksis og administrative struktur, især efter etableringen af Nævnenes Hus.
Baggrund og formål
Den nye bekendtgørelse er udarbejdet efter indstilling fra Tvistighedsnævnet selv. Den skal erstatte den gældende bekendtgørelse fra 2012 med senere ændringer. Hovedformålet er at skabe en mere tidssvarende og retvisende ramme for nævnets processer, hvilket skal føre til en mere effektiv og smidig sagsbehandling.
Væsentlige ændringer
Forslaget indeholder en række processuelle og administrative justeringer for at optimere sagsgangene. De centrale ændringer er opsummeret nedenfor:
Område | Nuværende regel | Foreslået ændring | Paragraf i udkast |
---|---|---|---|
Svarskrift-frist | Normalt fire uger | Normalt to uger | § 11, stk. 1 |
Forkyndelse | Primært postforkyndelse | Forkyndelse eller anden betryggende måde | § 10, stk. 2 |
Skriftlig behandling | Kun hvis indklagede eksplicit accepterer | Formanden kan beslutte det, især hvis svarskrift udebliver | § 12 & § 24 |
Anmodning om omberammelse | Frist på normalt mindst tre uger | Frist på mindst én uge fra indkaldelsesdato | § 17, stk. 2 |
Dokumentation for fravær | Ikke eksplicit krav om dokumentation | Indfører krav om dokumentation for lovligt forfald (f.eks. lægeerklæring) | § 22 |
Beslutningsprotokol | Intet formelt krav | Indfører pligt til at føre en beslutningsprotokol | § 16 |
Derudover opdateres nævnets kontaktoplysninger og terminologi i overensstemmelse med nyere lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke medfører erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der sker ingen ændringer i gebyrer eller andre omkostninger for erhvervslivet, og forslaget forventes heller ikke at have administrative eller andre direkte økonomiske konsekvenser.
Ikrafttrædelse
Den nye bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. juni 2022. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 729 af 29. juni 2012 og ændringsbekendtgørelse nr. 1657 af 16. december 2016.
Lignende afgørelser