Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om ligestilling i værnepligt og særlig fritagelse fra Forsvarets Dag

  • Lovforslaget indfører fuld juridisk ligestilling mellem kvinder og mænd, der frivilligt påtager sig værnepligtstjeneste.
  • Kvinder, der indgår aftale om værnepligt, vil fremover have status som 'værnepligtige' på lige fod med mænd, i stedet for at være ansat på 'værnepligtslignende vilkår'.
  • Ændringen betyder, at kvinder omfattes af de samme regler som mænd vedrørende opsigelse, erstatning ved skade og sundhedsydelser, hvilket på nogle områder er en forringelse (opsigelse) og på andre en forbedring (erstatning).
  • Forsvarsministeren får bemyndigelse til at fritage værnepligtige fra at møde til Forsvarets Dag under helt særlige omstændigheder, f.eks. ved pandemier som COVID-19.
  • Formålet med fritagelsesmuligheden er at håndtere det efterslæb, der er opstået på grund af COVID-19-restriktioner, og undgå uforholdsmæssigt ressourceforbrug.
  • Lovforslaget medfører en forventet årlig merudgift for Forsvarsministeriet på 1,3-1,8 mio. kr., men en engangsbesparelse på 25-35 mio. kr. ved at afvikle efterslæbet for Forsvarets Dag.
  • Syv love ændres for at implementere ligestillingen, herunder værnepligtsloven, beredskabsloven og lov om forsvarets personel.
  • Loven foreslås at træde i kraft den 1. juni 2022, med en overgangsordning for kvinder, der allerede har indgået aftale og skal møde før 1. september 2022.
  • Dette lovforslag fra Forsvarsministeriet har to primære formål: at skabe juridisk ligestilling mellem mænd og kvinder, der frivilligt aftjener værnepligt, og at give hjemmel til at fritage værnepligtige fra at møde til Forsvarets Dag under særlige omstændigheder.

    Ligestilling i Værnepligtstjenesten

    Lovforslaget adresserer de nuværende forskelle i vilkår for mænd og kvinder i Forsvaret. I dag aftjener mænd tjeneste som værnepligtige under værnepligtsloven, mens kvinder, der melder sig frivilligt, ansættes på værnepligtslignende vilkår via individuelle kontrakter. Dette skaber uligheder, som forslaget vil fjerne.

    Med lovændringen vil kvinder, der frivilligt indgår en aftale om værnepligtstjeneste, blive omfattet af præcis den samme lovgivning som mænd. Dette betyder, at de fra aftalens indgåelse vil have status som værnepligtige og være underlagt de samme rettigheder og pligter.

    Sammenligning af vilkår for kvinder:

    OmrådeNuværende vilkårForeslået ændring
    Juridisk statusAnsat på "værnepligtslignende vilkår"Omfattet af værnepligtsloven som "værnepligtig"
    OpsigelseFleksibel opsigelse (f.eks. 14 dages varsel i prøvetid)4 ugers fortrydelsesret efter aftaleindgåelse, derefter ingen opsigelsesmulighed
    Erstatning ved skadeOmfattet af arbejdsskadesikringslovenOmfattet af den mere fordelagtige lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.
    SundhedsydelserBeholder adgang til civil lægeSkal benytte Forsvarets sundhedstjeneste

    Denne ændring vil medføre en mere ensartet og administrativt enklere forvaltning af værnepligtsområdet.

    Fritagelse fra Forsvarets Dag

    Den anden del af lovforslaget giver forsvarsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler, der i en afgrænset periode kan fritage værnepligtige fra deres pligt til at møde på Forsvarets Dag. Baggrunden er det store efterslæb, der er opstået som følge af COVID-19-pandemien, hvor det i perioder ikke har været muligt at afholde arrangementet.

    Da Forsvarets behov for rekruttering (ca. 99%) dækkes af frivillige, vurderes det som uforholdsmæssigt ressourcekrævende at indhente hele efterslæbet. Bemyndigelsen skal sikre, at man kan håndtere lignende ekstraordinære situationer i fremtiden, f.eks. ved epidemier eller naturkatastrofer. Værnepligtige, der ønsker at deltage, vil fortsat have mulighed for det.

    Økonomiske og administrative konsekvenser

    • Ligestillingen forventes at medføre en årlig merudgift på ca. 1,3-1,8 mio. kr. til bl.a. sundhedsydelser.
    • Fritagelsen fra Forsvarets Dag forventes at give en engangsbesparelse på 25-35 mio. kr.
    • For kvinder medfører forslaget en administrativ konsekvens i form af tabt fleksibilitet vedrørende opsigelse.
    • For mænd, der ikke ønsker at aftjene værnepligt, kan forslaget medføre en positiv konsekvens, da de kan blive fritaget fra mødepligten.

    Ikrafttrædelse

    Loven foreslås at træde i kraft den 1. juni 2022. Der indføres en overgangsordning, så kvinder, der allerede har indgået aftale om tjeneste på værnepligtslignende vilkår og skal møde før 1. september 2022, fortsat vil være omfattet af de hidtil gældende regler.

    Lignende afgørelser