Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Transportforsikring, "Ex Works" klausul, ansvar for udlevering af gods

Dato

17. marts 2010

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Anders MadsenHenrik Dam

Parter

Bridema A/S under konkurs (advokat Thomas Impgaard Sørensen)
modCodan Forsikring A/S (advokat Jakob Rosing)DHL Express (Denmark) A/SDHL Express (Italy) S.r.l. (advokat Philip Graff)

Sagen omhandlede tre separate krav fra Bridema A/S under konkurs (herefter Bridema) mod Codan Forsikring A/S (herefter Codan), DHL Express (Denmark) A/S (herefter DHL) og DHL Express (Italy) S.r.l. (herefter DHL Italy). Bridema søgte erstatning for bortkommet gods under transport og opbevaring. Sagerne blev behandlet samlet og vedrørte spørgsmål om transportansvar, forsikringsdækning og overholdelse af aftalte leveringsprocedurer.

Bridema havde indgået en samarbejdsaftale med DHL om transport- og lagerydelser, herunder en særlig "hold and release"-procedure, der krævede en pinkode og frigivelsesinstruks for udlevering af varer. Bridema havde desuden tegnet transportforsikring hos Codan, som var underlagt Dansk Søforsikringskonvention og Institute Cargo Clauses (A). Policen krævede, at forsikringstageren havde forsikringsrådighed over varen og omgående anmeldelse af skader over 5.000 kr. i udlandet samt sikring af regreskrav.

H 85 06 (Murstenssagen)

I oktober 2005 sendte Bridema to forsendelser med computerkomponenter til DHL Italy's lager i Napoli. Forsendelserne var solgt "Ex Works Bridema (DK)" med betalingsbetingelsen "Bonifico dopo ispezione" (betaling efter inspektion). DHL Italy kvitterede for modtagelsen i "god stand". Ved udpakning af den ene forsendelse manglede der komponenter, og den anden, uåbnede forsendelse, viste sig at indeholde mursten.

Bridema anmeldte tabet til DHL, som tilbød en begrænset erstatning i henhold til luftfartsloven, hvilket Bridema accepterede. Bridema anmeldte derefter tabet til Codan. Codan og DHL påstod frifindelse med henvisning til "Ex Works"-klausulen, der lagde risikoen hos køberen, og Codan anførte desuden, at Bridema manglede forsikringsrådighed og havde anmeldt skaden for sent, hvilket forhindrede bevissikring.

H 12 07 (Bedragerisagen)

I februar 2005 solgte Bridema computerprocessorer til Eletronic System S.r.l. Milano. Også her var salgsbetingelserne "Ex Works Bridema (DK)" og "Bonifico dopo ispezione". Forsendelserne blev afsendt i februar 2006 med instruks om udlevering mod pinkode og en "final release letter". En uidentificeret person omdirigerede forsendelserne telefonisk, og DHL Italy udleverede godset uden at følge den aftalte pinkodeprocedure.

Bridema gjorde krav gældende mod Codan, DHL og DHL Italy. Codan påstod frifindelse med henvisning til "Ex Works" og at transporten var afsluttet. DHL og DHL Italy påstod frifindelse eller ansvarsbegrænsning, idet de anførte, at der ikke var udvist grov uagtsomhed eller forsæt.

H 73 07 (Forvekslingssagen)

I oktober 2006 solgte Bridema computerkomponenter til IT Server S.r.l. i Italien, igen med "Ex Works Bridema (DK)" og "Bonifico dopo ispezione". Bridema omdirigerede forsendelsen via e-mail til et DHL ServicePoint. Efter ankomst udleverede DHL ServicePoint fejlagtigt forsendelsen til en tidligere kunde, og godset kunne ikke tilbageleveres.

Bridema havde allerede opnået en udeblivelsesdom mod Cotra Service (som var identisk med DHL ServicePoint IT-000339). DHL og DHL Italy påstod frifindelse, idet de anførte, at der ikke var tale om en klassisk fejludlevering, og at der ikke var aftalt en særlig udleveringsprocedure i denne sag. Retten skulle vurdere, om forsendelsen var leveret til rette modtager eller i strid med Bridemas instruks.

Sø- og Handelsretten afsagde følgende dom:

H 85 06 (Murstenssagen)

Retten lagde til grund, at salgsbetingelsen "Ex Works Bridema (DK)" betød, at køberen, Contact Technologie S.r.l., bar risikoen for godset under transporten. Da det ikke var bevist, at pakkerne indeholdt det angivne antal processorer ved overgivelsen til DHL, og at indholdet først bortkom efter overgivelsen, kunne Bridema ikke rejse erstatningskrav mod DHL, DHL Italy eller Codan. Retten bemærkede desuden, at Bridema havde afgivet kvittering for modtagelse af erstatning fra DHL uden forbehold og manglede forsikringsrådighed i henhold til policen.

H 12 07 (Bedragerisagen)

Retten fandt, at "Ex Works Bridema (DK)" ligeledes betød, at Codan skulle frifindes, da forsikringsdækningen ikke omfattede tabet. Det blev dog lagt til grund, at Bridema og DHL havde aftalt en særlig udleveringsprocedure med pinkode. DHL Italy udleverede godset til en uidentificeret person uden at overholde denne sikkerhedsforanstaltning. Retten anså denne udlevering for groft uforsvarlig. Derfor blev DHL Express (Denmark) A/S og DHL Express (Italy) S.r.l. dømt til in solidum at betale Bridema A/S under konkurs 306.835,10 € med rente fra den 5. februar 2007, uden ansvarsbegrænsning.

H 73 07 (Forvekslingssagen)

Retten lagde til grund, at forsendelsen var omdirigeret af Bridema og ankom til det angivne servicepunkt, hvorved transporten var afsluttet. Der var ikke bevismæssigt grundlag for at fastslå, at forsendelsen var leveret til en forkert modtager eller i strid med Bridemas instruktioner. De sagsøgte DHL-selskaber blev derfor frifundet i denne sag.

Samlet afgørelse

PartAfgørelseBeløb (kr./€)Rente/Omkostninger
DHL Express (Denmark) A/S og DHL Express (Italy) S.r.l.Dømt til betaling306.835,10 €Med rente fra 5. februar 2007
Codan Forsikring A/SFrifundet00
Bridema A/S under konkursDømt til betaling af sagsomkostninger til Codan200.000 kr.Forrentes efter Renteloven § 8a

I øvrigt bærer hver part sine egne sagsomkostninger.

Sagen er anket til Højesteret den 31. marts 2010. (HR 87/10).Sagen er sluttet i Højesteret den 15. oktober 2012 (hævet).

Lignende afgørelser