Command Palette

Search for a command to run...

Dækning af fragtføreransvar for lejet lastbil i koncernforhold

Dato

4. november 2014

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Kaj Flemming NielsenOle Sehested

Parter

Give Goodwind A/S (advokat Carsten Lorentzen)
modIF Skadeforsikring Filial af If Skadesforsikring AB (advokat Ulrik Christrup)

Lovreferencer

Goodwind A/S sagsøgte If Skadeforsikring for dækning under en fragtføreransvarsforsikring efter en skade på en vindmølle-nacelle under transport fra Ringkøbing til Worms, Tyskland. Godset blev totalskadet under transporten, og Goodwind havde forligt sagen med vareforsikreren AIG Europe Limited United Kingdom ved at betale 4.950.000 DKK. Goodwind krævede herefter 4.850.000 DKK (fratrukket selvrisiko) fra If.

Sagens baggrund

Transporten blev udført af Goodwind, som også udstedte fakturaen til Vestas. Trækkeren, der var involveret i skaden, var ejet af det koncernforbundne italienske selskab Give Italia SRL og leaset til Goodwind. Traileren var ejet af Goodwind, og chaufføren var ansat hos Goodwind. Skaden opstod den 12. december 2011, da lastbilen brød i brand.

Forsikringsaftalen

Give Sværgods Administration A/S, moderselskabet i koncernen, havde tegnet en fragtfører- og speditøransvarsforsikring hos If. Goodwind var medforsikret for fragtføreransvar, mens Give Italia SRL kun var medforsikret for speditøransvar. Policen dækkede "Fragtføreransvar ved transport med egne biler". Ifølge de almindelige betingelser for fragtføreransvarsforsikring dækkede forsikringen "forsikringstageren i dennes egenskab af fragtfører for gods, der befordres med det i policen nævnte køretøj."

Parternes synspunkter

  • Goodwind anførte, at skaden var dækningsberettiget, da Goodwind var den udførende transportør. De gjorde gældende, at begrebet "egne biler" også omfattede leasede køretøjer, og at trækkeren var leaset fra Give Italia SRL på skadestidspunktet. Goodwind fremhævede, at koncerninterne leasingaftaler og regnskabsmæssige reguleringer var sædvanlige, og at præmien var beregnet ud fra omsætning, der inkluderede transporter med leasede køretøjer. De mente, at If var bekendt med deres brug af leasede køretøjer, og at manglende registrering af trækkeren som bruger ikke havde civilretlige konsekvenser for forsikringsdækningen.
  • If påstod frifindelse og anførte, at det afgørende var, om trækkeren var omfattet af "egne biler". If var enig i, at egne, lejede og leasede biler var omfattet, men ikke biler ejet af andre koncernselskaber, medmindre de var lejet. If fremhævede, at Give Italia SRL kun var dækket for speditøransvar. If mente, at de oprindelige oplysninger fra forsikringsmægleren ikke nævnte leasing, og at leasingaftalen samt fakturering først skete efter skaden, hvilket indikerede et forsøg på at opnå dækning med tilbagevirkende kraft. If anførte desuden, at Goodwind ikke havde løftet bevisbyrden for en gyldig leasingaftale eller betaling af leasingydelser. If henviste også til Godskørselsloven § 52 og EU-forordning 1072/2009 om krav til registrering af køretøjer.

Sø- og Handelsretten fandt, at Goodwind A/S måtte anses for at have været den udførende transportør for transporten af vindmølle-nacellen, idet Goodwind stod anført på fragtbrevet og havde udstedt faktura for transporten.

Retten vurderede, at der var indgået en leasingaftale mellem Goodwind og Give Italia SRL dateret den 5. september 2011, med start den 15. september 2011. Det blev anset for sædvanligt, at koncerninternt materiel anvendes der, hvor der er mest behov, og at interne koncernaftaler samt regnskabsmæssige reguleringer finder sted. Retten tillagde det ikke betydning, at fakturaer for leasingydelserne først blev udstedt i februar og marts 2012, da det er sædvanligt for koncerninterne lejeforhold, at lejen reguleres over en mellemregningskonto, og at der ikke finder direkte betaling sted.

Retten fandt det godtgjort, at trækkeren på skadestidspunktet var leaset af Goodwind og dermed omfattet af begrebet "egne biler" i forsikringsaftalen. Forsikringsmæglerens henvendelse til If om udvidelse af fragtføreransvarsforsikringen til også at dække Give Italia SRL efter skaden blev ikke anset for et udtryk for, at Goodwind ikke anså skaden for omfattet af forsikringen, men snarere et udtryk for manglende viden om leasingforholdet på det tidspunkt.

Det forhold, at Goodwind ikke havde registreret sig som bruger af trækkeren som foreskrevet, fandtes ikke at burde have civilretlige konsekvenser.

Afgørelse: If Skadeforsikring, Filial af If Skadesforsikring AB, blev tilpligtet at betale 4.850.000 DKK med tillæg af rente 5,0 % p.a. fra den 13. september 2012 til Give Goodwind A/S. If blev desuden pålagt at betale sagsomkostninger på 293.950 DKK til Goodwind A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.

Sagen er den 17. november 2014 anket til Østre Landsret.

Lignende afgørelser