Forbrugerombudsmandens vurdering af miljømæssige markedsføringsudsagn om plantebaseret emballage
Dato
21. juni 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed, der sælger vand på karton, ønskede at markedsføre deres produkter med tre nye miljøudsagn på emballagen: ”500 ml still water in a plant-based carton”, ”97 % plant-based, with no aluminium foil” og ”A 17,7 % lower climate impact compared to typical 100 % recycled plastic bottle used in Denmark”.
Sagens baggrund
- Virksomheden anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af lovligheden af de påtænkte miljøudsagn.
- Forbrugerombudsmanden vurderede udsagnene i forhold til vildledningsforbuddet i markedsføringsloven og relevant vejledning om miljømæssige påstande.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Vurderingen er foretaget på baggrund af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. og Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden lovligt kan anvende udsagnene ”500 ml still water in a plant-based carton” og ”97 % plant-based, with no aluminium foil”, forudsat at virksomheden kan dokumentere, at deres drikkevandskartoner består af 97 % plantebaseret materiale.
Det var desuden Forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomheden lovligt kan anvende udsagnet: ”A 17,7 % lower climate impact compared to typical 100 % recycled plastic bottle used in Denmark”, idet virksomheden, ved hjælp af en livscyklusanalyse, kan dokumentere, at global warming potentialet er 18 % højere for en flaske lavet af 100 % genanvendt PET, sammenlignet med virksomhedens drikkevandskarton.
Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 5 og Markedsføringsloven § 6 i forbindelse med sin vurdering.
Lignende afgørelser