Manglende oplysning om dataindsamling og urimelige vilkår i løbehjulsudlejningsapps
Dato
18. oktober 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en løbehjulsudlejningsvirksomheds praksis omkring indsamling og behandling af forbrugerdata.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden krævede, at forbrugere gav adgang til at indsamle og bruge personoplysninger, herunder placeringsoplysninger, profiloplysninger og vennelister fra sociale medier, som en betingelse for at bruge deres tjeneste.
- Disse oplysninger blev indsamlet via virksomhedens app.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at manglende oplysning om denne dataindsamling udgjorde en vildledende udeladelse af væsentlige oplysninger, jf. Markedsføringsloven § 6, stk. 1.
- Det var ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne var tilgængelige via et link til virksomhedens databeskyttelseserklæring i Appstore eller Google Play.
- Databeskyttelseserklæringen var desuden uklar omkring, hvilke oplysninger der blev indsamlet, og til hvem de blev videregivet.
- Forbrugerombudsmanden fandt det urimeligt, at virksomheden betingede brugen af deres tjenester med behandling af oplysninger, der ikke var nødvendige for at levere tjenesten.
- Virksomheden indsamlede placeringsoplysninger direkte fra løbehjulene, hvilket gjorde det unødvendigt at indhente forbrugernes placeringsoplysninger.
- Databeskyttelseserklæringen indeholdt et vilkår om ensidig ændring, hvilket gav virksomheden ubegrænset adgang til at ændre aftalevilkårene.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at disse vilkår skabte en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugerne, og at vilkårene ikke opfyldte gennemsigtighedskravet i Aftaleloven § 38 b, stk. 2.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne i Markedsføringsloven § 6, stk. 1 over for virksomheden, da de ikke tilstrækkeligt oplyste om indsamling af data om forbrugerne inden download af deres app. Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens databeskyttelseserklæring indeholdt vilkår, der var urimelige og i strid med hæderlig forretningsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Vilkårene gav virksomheden ubegrænset adgang til at ændre aftalevilkårene, hvilket ikke opfyldte gennemsigtighedskravet i Aftaleloven § 38 b, stk. 2. Det ville derfor være i strid med Aftaleloven § 38 c, stk. 1, jf. § 36 at gøre disse vilkår gældende.
Foranlediget af Forbrugerombudsmandens henvendelse tilrettede virksomheden deres Databeskyttelseserklæring i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens vurdering, og fjernede de urimelige aftalevilkår om indsamling, behandling og videregivelse af data.
Lignende afgørelser