Webbutik krævede uretmæssigt beløbsreservation uden forbrugerens samtykke
Dato
23. januar 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger klagede over, at en webbutik, der sælger hårde hvidevarer, havde blokeret købsbeløbet flere gange på forbrugerens konto.
Sagens omstændigheder
- Webbutikken havde reserveret købsbeløbet på kundens konto én gang og senere fornyet reservationen.
- Oplysningen om reservation fremgik af webbutikkens standardvilkår.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at en beløbsreservation kræver en klar og tydelig aftale med forbrugeren.
- Det er ikke tilstrækkeligt, at oplysningen fremgår af standardvilkårene.
- Webbutikken havde ikke indhentet forbrugerens accept til reservationen, hvilket er i strid med Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at webbutikken havde handlet i strid med Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, da de reserverede købsbeløbet på forbrugerens konto uden at indhente et tydeligt samtykke. Det var ikke tilstrækkeligt, at oplysningen om reservation fremgik af webbutikkens standardvilkår. Selskabet har efterfølgende oplyst, at de fremover vil indhente forbrugerens accept til reservation af købsbeløbet i forbindelse med betaling på webbutikken.
Lignende afgørelser