Command Palette

Search for a command to run...

Restaurantkæde overtrådte kontantreglen ved ikke at acceptere kontantbetaling trods onlinebestilling med mulighed for at spise på stedet

Dato

5. juli 2022

Afgørelsestype

BetalingsinstrumentBetalingskort

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En restaurantkæde, der tilbød onlinebestilling og -betaling med mulighed for at spise på stedet, blev undersøgt af Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af kontantreglen.

Sagens omstændigheder:

  • Restaurantkæden tilbød onlinebestilling og betaling via deres hjemmeside.
  • Kunderne kunne afhente maden på restauranten og spise der.
  • Restaurantkæden accepterede kortbetaling online, men ikke kontantbetaling på stedet.

Forbrugerombudsmandens vurdering:

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at restaurantkæden var omfattet af kontantreglen i Betalingsloven § 81, stk. 1, da de accepterede kortbetaling.
  • Onlinebestilling, selvom den kunne foretages i restauranten, blev ikke betragtet som fjernsalg i Betalingsloven § 81, stk. 2 forstand.
  • Udleveringen af maden forudsatte fysisk kontakt, og kunderne havde mulighed for at spise på stedet, hvilket indikerer et fysisk forretningssted.
  • Restaurantkæden blev ikke betragtet som et ubemandet selvbetjeningsmiljø, da udleveringen af maden krævede en vis personlig kontakt.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne i Betalingsloven § 81 over for restaurantkæden. Restaurantkæden oplyste, at de fremover ville tage imod kontantbetaling på deres spisesteder.

Lignende afgørelser