Restaurantkæde overtrådte kontantreglen ved ikke at acceptere kontantbetaling trods onlinebestilling med mulighed for at spise på stedet
Dato
5. juli 2022
Afgørelsestype
BetalingsinstrumentBetalingskort
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
Lovreferencer
En restaurantkæde, der tilbød onlinebestilling og -betaling med mulighed for at spise på stedet, blev undersøgt af Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af kontantreglen.
Sagens omstændigheder:
- Restaurantkæden tilbød onlinebestilling og betaling via deres hjemmeside.
- Kunderne kunne afhente maden på restauranten og spise der.
- Restaurantkæden accepterede kortbetaling online, men ikke kontantbetaling på stedet.
Forbrugerombudsmandens vurdering:
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at restaurantkæden var omfattet af kontantreglen i Betalingsloven § 81, stk. 1, da de accepterede kortbetaling.
- Onlinebestilling, selvom den kunne foretages i restauranten, blev ikke betragtet som fjernsalg i Betalingsloven § 81, stk. 2 forstand.
- Udleveringen af maden forudsatte fysisk kontakt, og kunderne havde mulighed for at spise på stedet, hvilket indikerer et fysisk forretningssted.
- Restaurantkæden blev ikke betragtet som et ubemandet selvbetjeningsmiljø, da udleveringen af maden krævede en vis personlig kontakt.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne i Betalingsloven § 81 over for restaurantkæden. Restaurantkæden oplyste, at de fremover ville tage imod kontantbetaling på deres spisesteder.
Lignende afgørelser