Biludlejningsfirma indskærpes for vildledende markedsføring vedrørende depositum
Dato
13. december 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over et biludlejningsfirma, fordi det ikke fremgik af annoncerne, at der ville blive opkrævet et depositum ved leje af en bil.
Sagens omstændigheder
- Forbrugeren havde betalt 3.000 kroner for at leje en bil.
- Annoncerne på internettet indeholdt ikke oplysning om depositum.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at oplysningen om depositum er en væsentlig oplysning.
- Det blev vurderet, at annoncerne ikke gav begrænset plads eller tid til at formidle denne oplysning.
- Det forhold, at forbrugerne senere i bestillingsforløbet blev oplyst om depositum, ændrede ikke vurderingen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse over for biludlejningsfirmaet vedrørende reglerne om vildledende markedsføring. Begrundelsen var, at virksomhedens annoncer var vildledende, da de ikke tydeligt oplyste om opkrævning af depositum, hvilket er en væsentlig oplysning for forbrugerne. Det forhold, at forbrugerne senere i bestillingsforløbet blev oplyst om depositummet, ændrede ikke vurderingen, da forbrugeren på det tidspunkt allerede havde truffet en transaktionsbeslutning, jf. Markedsføringsloven § 2, nr. 5.
Lignende afgørelser