Miljømarkedsføring af emballage med angivelse af genanvendt plast
Dato
11. november 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed, der producerer emballage, ønskede at markedsføre sine produkter med udsagnet ”tuben indeholder XX% genanvendt plast og kapslen er af virgint plast”. Der var ikke medsendt konkrete eksempler på, hvordan emballagen så ud.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at formuleringen var konkret og faktuel. Forbrugerombudsmanden henviste til sin Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring og Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v., der uddyber, hvad de erhvervsdrivende skal være opmærksomme på, når de markedsfører sig med miljøudsagn og etiske udsagn.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens formulering om, at "tuben indeholder XX% genanvendt plast og kapslen er af virgint plast" var konkret og faktuel. Forbrugerombudsmanden udtalte, at udsagnet er lovligt under forudsætning af, at emballagen og produktet i sin helhed ikke gav et indtryk af en miljømæssig fordel, som ikke var til stede. Dette indebærer, at brugen af billeder, tegninger og farver mv. ikke må skabe et vildledende indtryk.
Lignende afgørelser