Command Palette

Search for a command to run...

PR-bureau indskærpes for medvirken til skjult reklame via pressemeddelelser

Dato

1. november 2022

Afgørelsestype

Skjult reklame - genereltTrykte medier

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Et PR-bureau har bistået virksomheder med markedsføring ved at udarbejde pressemeddelelser om virksomheden og dens produkter. Disse pressemeddelelser er blevet sendt til redaktionelle medier med anførelsen om, at de er til ”fri redaktionel anvendelse”.

Sagens baggrund

  • De fremsendte ”pressemeddelelser” har været udarbejdet som artikler, der har været egnet til at kopiere direkte ind i et redaktionelt medie.
  • I nogle tilfælde er der indgået interviews med personer ansat i kundens virksomhed samt vedhæftet billeder, som medierne også frit kunne benytte.

Problemstilling

  • Efter Markedsføringsloven § 6, stk. 4 skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.
  • Hvis et medie vælger at trykke markedsføringsmateriale, uden at markere det som en annonce, kan der være tale om en overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at der var en kommerciel hensigt med to konkrete pressemeddelelser, som ikke fremgik tydeligt af hverken pressemeddelelsen eller af de redaktionelle mediers gengivelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for PR-bureauet, at de kan ifalde et strafferetligt medvirkensansvar for overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame i Markedsføringsloven § 6, stk. 4, når redaktionelle medier bringer deres pressemeddelelser i deres helhed, og der fortsat er en kommerciel hensigt med en sådan gengivelse i det redaktionelle medie, uden at denne kommercielle hensigt er tydeligt oplyst.

Lignende afgørelser