Diskotek dømt for alkoholreklamer rettet mod børn i strid med markedsføringsloven
Dato
28. oktober 2022
Afgørelsestype
Alkohol og andre uegnede produkterReklamer på sociale medier
Fuld sag
Emner
Domme i straffesager
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra Alkohol og Samfund vedrørende et diskoteks markedsføring på Facebook. Klagen omhandlede 11 Facebook-begivenheder fra september 2018 og et år frem, hvor der blev reklameret for alkohol, og hvor flere af begivenhederne var rettet mod unge, herunder 9. klasseselever.
Markedsføringens indhold
- Diskoteket markedsførte et arrangement med teksten: ”[Diskotek] – TRAFIKLYS – FRI BAR [...] Du kan få masser af drinks ned for der er en hel times fri bar fra kl. 22.00-23.00 i forskellige slags drinks og du kan købe en hel kande med enten filur eller isbjørn efterfølgende til kun 100,- [...] 16+ eller 9. klasse. Alle (også 9. klasse) skal vise gyldigt BILLEDEID”.
- Diskoteket forklarede, at der var tale om et ”sodavands-diskotek”.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Efter Markedsføringsloven § 11, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
- Retten i Hillerød fastslog, at "fri bar", "drinks", "filur" og "isbjørn" efter almindelig sprogbrug refererer til alkoholiske drikkevarer. Retten bemærkede, at der ingen steder i opslagene var oplysning om, at der var tale om alkoholfri drinks eller fri bar alene med ikke-alkoholiske drikkevarer.
Afgørelse
Retten i Hillerød idømte diskoteket en bøde på 110.000 kroner for overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 2. Retten lagde vægt på, at diskotekets alkoholreklamer var rettet mod børn helt ned til 9. klassetrin, hvilket blev betragtet som en skærpende omstændighed.
Lignende afgørelser