Bøde for ulovlig reklame for tyggetobak på sociale medier
Dato
8. oktober 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagens baggrund
Sagen omhandler en virksomhed, der er blevet anmeldt for at reklamere for tyggetobak på sin hjemmeside og sociale medieplatforme, herunder Instagram og Facebook.
Markedsføringspraksis
Virksomheden anvendte billeder af produkterne samt specifikke udsagn i sin markedsføring:
- ”Populære”
- ”Optimal nydelse og fantastisk smag”
- ”ÅBNINGSTILBUD KØB 10 STK. KUN 290,-”
- ”Gør et KUP”
- ”SUPER BILLIGT, KØB 10 DÅSER KUN 200,-”
- ”INTROTILBUD. 1 DÅSE 30,- KØB 10 DÅSER KUN 200,-”
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at denne markedsføring er i strid med tobaksreklameloven, da al reklame for tobaksvarer som udgangspunkt er forbudt. Forbuddet omfatter alle erhvervsmæssige aktiviteter, der har til formål at sælge tobaksvarer, eller som har den direkte eller indirekte virkning. Siden 1. april 2021 har det også været forbudt at vise tobaksvarer med enkelte undtagelser.
Afgørelse
Retten i Odense idømte virksomheden en bøde på 50.000 kr. for overtrædelse af tobaksreklameloven. Afgørelsen understreger, at al reklame for tobaksvarer som udgangspunkt er forbudt, og at dette forbud også omfatter markedsføring via sociale medier som Instagram og Facebook.
Lignende afgørelser