Philip Morris' annoncering for cigaretter: Dom for indirekte reklame
Dato
2. november 2007
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler Philip Morris ApS's annoncering for cigaretprodukter i dagspressen i sensommeren 2004. Forbrugerombudsmanden anlagde sagen, idet de mente at annoncerne var i strid med lov om forbud mod tobaksreklamer.
Sagens omstændigheder
- Philip Morris ApS havde indrykket to annoncer i dagspressen.
- Den ene annonce havde overskriften ”Tro ikke, at cigaretter med mindre tjæreindhold er mere sikre eller bedre for dig”.
- Den anden annonce havde overskriften ”Er det muligt at producere en cigaret, der er mindre skadelig?”
- Frederiksberg Ret fandt, at begge annoncer var i strid med Lov om forbud mod tobaksreklamer § 3, stk. 1, og idømte Philip Morris ApS en bøde på 850.000 kr.
Landsrettens behandling
- Østre Landsret ændrede byrettens dom.
- Landsretten fastslog, at forbuddet mod tobaksreklamer skal fortolkes i overensstemmelse med EU-retten.
- Ikke enhver annoncering fra Philip Morris, der omtaler cigaretprodukter, er omfattet af forbuddet.
- Det kræves, at annonceringen har til formål direkte eller indirekte at fremme salget af tobaksvarer.
Afgørelse
Østre Landsret ændrede Frederiksberg Retss dom delvist. Philip Morris ApS blev dømt for overtrædelse af Lov om forbud mod tobaksreklamer § 3, stk. 1 ved at have indrykket en annonce med overskriften ”Er det muligt at producere en cigaret, der er mindre skadelig?” i dagspressen.
Begrundelse for dommen
- Landsretten fandt, at annoncen havde til formål indirekte at fremme salget af tobaksvarer.
- Annoncen fremstillede Philip Morris som en cigaretproducent, der arbejdede på at udvikle og markedsføre mindre skadelige cigaretprodukter.
- Dette gav tobakskøbere, der overvejede tobaksrygningens skadelige virkninger, opfattelsen af, at Philip Morris' udvikling var positiv for cigaretrygere.
Straf
- Philip Morris ApS blev idømt en bøde på 200.000 kr. for overtrædelsen af tobaksreklameloven.
Lignende afgørelser