Prisskilte for tobaksvarer: Krav til neutral udformning og placering
Dato
25. januar 2011
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler fortolkningen af undtagelsesbestemmelsen i Tobaksreklameloven § 3, stk. 2, der tillader prisskilte for tobaksvarer på tobaksudsalgssteder.
Baggrund
- Tobaksreklameloven § 3, stk. 1 indeholder et generelt forbud mod tobaksreklamer.
- Tobaksreklameloven § 3, stk. 2 giver en undtagelse for prisskilte, men disse må ifølge forarbejderne ikke have reklameeffekt.
Den konkrete sag
- Et tobaksudsalgssted anvendte et sort skilt i A4-format med en påklistret cigaretpakke.
- Grafikken bag pakken bestod af buede striber i forskellige farver.
- Cigarettens navn og pris var angivet med store, hvide typer.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden har præciseret betingelserne for lovlige prisskilte:
- Placering i umiddelbar forbindelse med tobaksvaren.
- Neutral udformning uden reklameeffekt.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslår, at et lovligt prisskilt for tobaksvarer på tobaksudsalgssteder, jf. Tobaksreklameloven § 3, stk. 2, skal opfylde følgende betingelser:
- Prisskiltet skal være placeret i umiddelbar forbindelse med den tobaksvare, som prisskiltet angår.
- Prisskiltet skal være neutralt udformet og uden reklameeffekt i størrelse og udformning.
Da det pågældende skilt indeholdt en påklistret cigaretpakke med buede striber i forskellige farver bagved, samt cigarettens navn og pris angivet med store, hvide typer, vurderes det at have en reklameeffekt, der overstiger det tilladte for et prisskilt.
Lignende afgørelser