Reklame for internetbutik med cigarer: Overtrædelse af tobaksreklameloven?
Dato
14. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende ønskede at åbne en internetbutik primært med salg af cigarer og søgte Forbrugerombudsmandens vurdering af, hvorvidt det var tilladt at reklamere for selve internetbutikken uden direkte at reklamere for cigarerne.
Sagens omstændigheder
- Den erhvervsdrivende planlagde at bruge et logo med butikkens navn, der inkluderede ordet "cigar", samt et stiliseret billede af et mandshoved med bowlerhat, skæg, mund og røg.
- Logoet skulle anvendes på forskellige merchandiseartikler som streamere til biler, kuglepenne, t-shirts og visitkort.
- Derudover ønskede den erhvervsdrivende at oprette en nyhedsside på sociale medier.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at alle former for reklame for tobaksvarer er forbudt, jf. Tobaksreklameloven § 3, stk. 1. Reklame defineres som enhver handling i erhvervsøjemed, der har til formål at fremme afsætningen af tobaksvarer, jf. Tobaksreklameloven § 2, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at anvendelsen af det beskrevne logo ville udgøre en overtrædelse af forbuddet mod tobaksreklame, jf. Tobaksreklameloven § 3, stk. 1. Ligeledes ville en nyhedsside på sociale medier, der indeholdt tobaksreklame, herunder omtale af internetbutikken og dens produkter, også være en overtrædelse af tobaksreklameforbuddet.
Lignende afgørelser