Command Palette

Search for a command to run...

Plexiglasbokse med cigaretter udgør reklame i strid med Tobaksreklameloven

Dato

4. marts 2016

Afgørelsestype

Tobaksvarer og nikotinprodukter

Fuld sag

Sagen omhandler brugen af plexiglasbokse til fremvisning af cigaretter på salgssteder. Forbrugerombudsmanden vurderede, om denne praksis udgjorde reklame i strid med tobaksreklamelovens bestemmelser.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheder anvendte plexiglasbokse til at vise cigaretter frem for kunder på salgssteder.
  • Forbrugerombudsmanden undersøgte, om dette var i strid med forbuddet mod tobaksreklame.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Fremvisningen af cigaretter i plexiglasbokse blev betragtet som reklame.
  • Reklamen var rettet mod forbrugere på almindelige salgssteder.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslog, at fremvisning af cigaretter i en plexiglasboks er reklame i henhold til Tobaksreklameloven § 2. Da Tobaksreklameloven § 3, stk. 1 indeholder et generelt forbud mod reklame for tobaksvarer, er brugen af plexiglasbokse med cigaretter på udsalgssteder rettet mod forbrugere i strid med loven. Dog kan boksen anvendes på salgssteder, der er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, jf. Tobaksreklameloven § 3, stk. 2, nr. 4.

Lignende afgørelser