Plexiglasbokse med cigaretter udgør reklame i strid med Tobaksreklameloven
Dato
4. marts 2016
Afgørelsestype
Fuld sag
Sagen omhandler brugen af plexiglasbokse til fremvisning af cigaretter på salgssteder. Forbrugerombudsmanden vurderede, om denne praksis udgjorde reklame i strid med tobaksreklamelovens bestemmelser.
Sagens omstændigheder
- Virksomheder anvendte plexiglasbokse til at vise cigaretter frem for kunder på salgssteder.
- Forbrugerombudsmanden undersøgte, om dette var i strid med forbuddet mod tobaksreklame.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Fremvisningen af cigaretter i plexiglasbokse blev betragtet som reklame.
- Reklamen var rettet mod forbrugere på almindelige salgssteder.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at fremvisning af cigaretter i en plexiglasboks er reklame i henhold til Tobaksreklameloven § 2. Da Tobaksreklameloven § 3, stk. 1 indeholder et generelt forbud mod reklame for tobaksvarer, er brugen af plexiglasbokse med cigaretter på udsalgssteder rettet mod forbrugere i strid med loven. Dog kan boksen anvendes på salgssteder, der er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, jf. Tobaksreklameloven § 3, stk. 2, nr. 4.
Lignende afgørelser