Forbrugerombudsmanden indskærper forbud mod tobaksreklame ved uddeling af tobakskuponer efter skærpelse af tobaksreklameloven
Dato
22. februar 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler tre færgeselskabers uddeling af tobakskuponer til passagerer på færgerne mellem Danmark og Sverige og Danmark og Tyskland. Oprindeligt blev kuponerne indført for at kontrollere salget af toldfrie cigaretter.
Baggrund
- I 2012 vurderede Forbrugerombudsmanden, at uddeling af tobakskuponer ikke var i strid med tobaksreklameforbuddet, da de fungerede som kontrolforanstaltning.
- Færgeselskabernes tobakskuponer til billister angav dog det samlede antal passagerer i bilen, uanset alder.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var reklame i strid med tobaksreklameloven, da kuponerne ikke effektivt sikrede, at der kun blev solgt én pakke toldfrie cigaretter pr. passager over 18 år.
Skærpelse af tobaksreklameloven
- Den 15. december 2020 vedtog Folketinget en ændringslov til tobaksreklameloven, som skærpede forbuddet mod tobaksreklame fra den 1. april 2021.
- Ifølge den ændrede Tobaksreklamelovens § 2, stk. 1 omfatter ”reklame” nu også handlinger, der har til ”direkte eller indirekte virkning” at fremme afsætningen af tobaksvarer.
- Lovbemærkningerne tydeliggør, at ”uddeling af tobakskuponer ikke er tilladt”.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede forbuddet mod tobaksreklame over for færgeselskaberne og orienterede dem om, at uddeling af tobakskuponer på dansk territorium ville være helt forbudt fra den 1. april 2021. Baggrunden var en ændring af tobaksreklameloven, hvorved definitionen af ”reklame” i Tobaksreklamelovens § 2, stk. 1 blev udvidet til også at omfatte handlinger, der har til formål eller direkte eller indirekte virkning at fremme afsætningen af tobaksvarer.
Lignende afgørelser