Automatisk træk af tilgodehavende flere år efter billetkøb er i strid med god markedsføringsskik
Dato
23. september 2011
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En billetudbyder opdagede to år efter onlinesalg af billetter, at betaling for visse billetter ikke var blevet trukket. Udbyderen meddelte forbrugerne, at beløbet ville blive trukket inden for 3-5 dage.
Problemstilling
- Nets’ vilkår for Dankort-indløsning kræver, at transaktionsdata indsendes hurtigst muligt og senest 7 kalenderdage efter transaktionsdatoen (31 dage for eDankort).
- Fristen for indsendelse var ikke overholdt, hvorfor Nets afviste at behandle betalingerne.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det er problematisk at trække betalinger automatisk flere år efter købet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden udtalte, at det er i strid med Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik, hvis en erhvervsdrivende automatisk trækker eller forsøger at trække et tilgodehavende fra en forbrugers konto flere år efter, en vare eller tjenesteydelse er blevet bestilt og leveret. Den erhvervsdrivende må i stedet sende en almindelig giroopkrævning eller lignende, hvis vedkommende mener, at den har et tilgodehavende hos forbrugeren.
Lignende afgørelser