Virksomheds manglende udbetaling af byttepenge kan være i strid med kontantreglen
Dato
21. maj 2012
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En erhvervsdrivende har henvendt sig til Forbrugerombudsmanden for at få afklaret, om det er i strid med kontantreglen i Betalingsloven § 56, hvis en virksomhed ved fysisk handel ikke giver byttepenge tilbage. Dette tvinger kunder til at betale med lige penge eller betale en overpris, hvis de ønsker at betale kontant.
Problemstilling
- Spørgsmålet er, om en sådan praksis begrænser forbrugernes ret til at betale kontant, som tilsigtet af kontantreglen.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden har oplyst, at formålet med kontantreglen er at sikre forbrugernes valgfrihed mellem forskellige betalingsformer ved fysisk handel.
- Hvis en virksomhed ikke giver byttepenge tilbage, afskæres mange forbrugere fra at betale kontant, hvilket begrænser deres valgfrihed.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en virksomheds praksis, hvor der ved fysisk handel ikke gives byttepenge tilbage, og kunder derved tvinges til enten at betale med "lige penge" eller betale en overpris, er i strid med Betalingsloven § 56. Begrundelsen er, at denne praksis de facto afskærer mange forbrugere fra at betale kontant, hvilket begrænser deres valgfrihed mellem forskellige betalingsformer, som bestemmelsen tilsigter at beskytte.
Lignende afgørelser