Forbrugerombudsmandens vurdering af app med loyalitetsprogram i relation til Betalingstjenesteloven
Dato
2. juni 2015
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende Betalingstjenesteloven § 85 i forbindelse med en ny app med et loyalitets-/rabatprogram.
Baggrund
- Virksomheden ønskede at få klarhed over, om deres app var omfattet af betalingstjenestelovens bestemmelser om behandling af oplysninger om betalingsinstrumenter og køb.
- Forbrugerombudsmanden skulle vurdere, om virksomheden kunne anses som udbyder af betalingstjenester i henhold til loven, og om appen muliggjorde betalingstransaktioner omfattet af loven.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden undersøgte, om virksomheden faldt ind under kategorierne af udbydere, der er omfattet af Betalingstjenesteloven § 2, stk. 1.
- Det blev ligeledes vurderet, om appen muliggjorde betalingstransaktioner som defineret i bilag 1 til betalingstjenesteloven, og dermed om den var omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. Betalingstjenesteloven § 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden ikke falder ind under kategorierne af udbydere, der er omfattet af Betalingstjenesteloven § 2, stk. 1. Endvidere fandt Forbrugerombudsmanden, at appen ikke muliggør betalingstransaktioner som defineret i bilag 1 til betalingstjenesteloven, og derfor falder den ikke inden for lovens anvendelsesområde, jf. Betalingstjenesteloven § 1.
Lignende afgørelser