Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens fortolkning af indsigelsesfrist ved kortmisbrug efter betalingsloven

Dato

22. december 2014

Afgørelsestype

Indsigelser mod betalinger

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag om fortolkningen af indsigelsesfristen ved kortmisbrug, jf. Betalingsloven § 63.

Baggrund

  • Der var behov for en fælles forståelse i branchen af, hvordan reglerne om indsigelsesfristen ved kortmisbrug skulle fortolkes.
  • Efter drøftelser med de relevante parter udarbejdede Forbrugerombudsmanden et notat vedrørende fortolkningen af Betalingsloven § 63.

Notatets konklusioner

  • Forbrugeren skal klage snarest muligt, efter han eller hun har opdaget uretmæssige træk på kontoen.
  • Indsigelsesfristen løber først, fra forbrugeren har opnået konkret kendskab til uretmæssige træk på kontoen. Det er ikke tilstrækkeligt, at forbrugeren har modtaget et kontoudtog.
  • En klage, der er fremsat inden for 14 dage, efter forbrugeren har fået konkret kendskab til uretmæssige træk på kontoen, opfylder kravet om snarest muligt.
  • Forbrugeren skal senest 13 måneder, efter pengene uretmæssigt er trukket fra kontoen, have klaget til banken.

Forbrugerrådet Tænk, Finansrådet og Finans og Leasing har erklæret sig enige i notatet.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet et notat vedrørende fortolkningen af Betalingsloven § 63 om indsigelsesfristen ved kortmisbrug. Notatet konkluderer, at forbrugeren skal klage snarest muligt efter at have opdaget uretmæssige træk på kontoen. Indsigelsesfristen løber først fra det tidspunkt, hvor forbrugeren har opnået konkret kendskab til de uretmæssige træk, og det er ikke tilstrækkeligt, at forbrugeren blot har modtaget et kontoudtog. En klage fremsat inden for 14 dage efter, at forbrugeren har fået konkret kendskab til de uretmæssige træk, opfylder kravet om at klage snarest muligt. Endeligt skal forbrugeren senest 13 måneder efter, at pengene uretmæssigt er trukket fra kontoen, have klaget til banken.

Lignende afgørelser