Overdragelse af Betalingsserviceaftaler ved Fusion Kræver Fornyet Samtykke
Dato
9. februar 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En TV-virksomhed planlagde en koncernintern fusion af to datterselskaber, hvor kundernes betalingsserviceaftaler skulle overføres fra det ophørende til det fortsættende selskab. Virksomheden ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om denne overdragelse kunne ske uden fornyet samtykke fra kunderne.
Sagens omstændigheder
- TV-virksomheden påtænkte at overdrage kundernes betalingsserviceaftaler i forbindelse med en fusion.
- Det fortsættende selskab ville blive ny betalingsmodtager.
- Forbrugerombudsmanden blev bedt om at vurdere, om dette krævede fornyet samtykke.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at overdragelsen af betalingsserviceaftalerne ville indebære en ændring af betalingsmodtageren.
- Ifølge Betalingsloven § 82 kræver en betalingstransaktion samtykke fra betaleren.
- Forbrugerombudsmanden overvejede, om samtykke kunne indhentes ved at varsle kunderne om overdragelsen med mulighed for opsigelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at overdragelsen af kundernes betalingsserviceaftaler i forbindelse med fusionen ville indebære en ændring af betalingsmodtageren. Dette nødvendiggjorde indhentelse af fornyet samtykke fra kunderne, før deres betalingsserviceaftaler kunne overdrages. Forbrugerombudsmanden præciserede, at metoden til at indhente samtykke til overdragelse af betalingsserviceaftaler afhænger af kundernes tilslutningsaftale om Betalingsservice med deres betalingstjenesteudbydere, jf. Betalingsloven § 82, stk. 2. Virksomheden blev også gjort opmærksom på kravet om stærk autentifikation i Betalingsloven § 128.
Lignende afgørelser