Overdragelse af Betalingsserviceaftaler ved intern omorganisering kræver ikke fornyet samtykke
Dato
2. november 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En televirksomhed planlagde en intern omorganisering, hvor faktureringsservice skulle overdrages til et andet faktureringsselskab med et nyt CVR-nummer. Dette indebar, at kundernes betalingsserviceaftaler skulle overføres til det nye selskab. Virksomheden ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, om denne overdragelse krævede fornyet samtykke fra kunderne.
Baggrund
- Ifølge Betalingsloven § 82 kræver en betalingstransaktion betalerens samtykke.
- Det er essentielt for betalere at vide, hvem der har adgang til at hæve penge fra deres konti.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at et samtykke i en betalingsaftale kun dækker betalingstransaktioner foretaget af den pågældende betalingsmodtager.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden fandt, at den planlagte omorganisering ikke ville overdrage den underliggende aftale mellem kunderne og teleselskabet.
- Ændringen ville ikke påvirke det produkt, kunderne havde aftalt, eller ændre den reelle betalingsmodtager.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at overdragelsen af kundernes betalingsserviceaftaler til et andet faktureringsselskab ikke udgjorde et kreditorskifte, der krævede fornyet samtykke fra kunderne, selvom CVR-nummeret ændredes. Afgørelsen var baseret på, at den underliggende aftale mellem kunderne og teleselskabet ikke blev overdraget, og at den reelle betalingsmodtager ikke ændredes. Forbrugerombudsmanden meddelte derfor televirksomheden, at kundernes betalingsserviceaftaler kunne overdrages uden at indhente fornyet samtykke.
Lignende afgørelser