Flyselskab anerkender udbetalingspligt af tilgodebeviser efter henvendelse fra Forbrugerombudsmanden
Dato
14. februar 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler et skandinavisk flyselskabs praksis med at udstede tilgodebeviser (vouchers) i forbindelse med flyaflysninger, og hvorvidt disse tilgodebeviser kunne udbetales kontant.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerombudsmanden modtog klager over, at flyselskabet ikke ville udbetale værdien af tilgodebeviserne.
- Forbrugerombudsmanden kontaktede flyselskabet for at få deres bemærkninger.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at flyselskabets tilgodebeviser udgjorde ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester, jf. Betalingsloven § 1, stk. 5, og dermed var omfattet af reglerne i Betalingsloven § 96 om udbetaling af elektroniske penge.
- Ifølge Betalingsloven § 96, stk. 2, har indehavere af ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester ret til at få værdien udbetalt i gyldighedsperioden og op til et år efter udløb.
- Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse anerkendte flyselskabet, at tilgodebeviserne var omfattet af betalingsloven, og at kunderne havde ret til at få dem udbetalt.
- Flyselskabet udbetalte værdien af tilgodebeviserne til de berørte klagere.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at flyselskabets tilgodebeviser/vouchers udgjorde ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester og dermed var omfattet af reglerne i Betalingsloven § 96. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse anerkendte flyselskabet, at de udstedte tilgodebeviser var omfattet af betalingslovens regler, og at kunderne kunne få værdien udbetalt. Flyselskabet udbetalte efterfølgende værdien af tilgodebeviserne til de klagere, som Forbrugerombudsmanden havde modtaget henvendelser fra.
Lignende afgørelser