Sag om vildledende markedsføring af lektiehjælp over for unge forbrugere
Dato
22. maj 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en virksomheds markedsføring af lektiehjælp over for unge forbrugere i alderen 14-19 år. Salgsrepræsentanter henvendte sig til forbrugerne foran butikker, togstationer og gymnasier, hvor de tilbød deltagelse i en konkurrence om slik eller gratis lektiehjælp i 14 dage mod udfyldelse af en blanket.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerne opfattede ikke, at de ved at udfylde blanketten indgik en bindende abonnementsaftale om lektiehjælp.
- Virksomheden brugte slik som "lokkemiddel", hvilket afledte forbrugernes opmærksomhed fra abonnementsaftalen.
- Virksomheden udelod eller skjulte væsentlige oplysninger om pris, bindingsperiode, betalingsmetode, opsigelsesvarsel og fortrydelsesret på blanketten.
- Virksomheden henvendte sig til børn og unge på steder, hvor de ikke forventede at blive udsat for denne type handelspraksis, hvilket blev betragtet som utilbørlig påvirkning.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis var vildledende og i strid med god markedsføringsskik. Virksomheden gik efterfølgende konkurs, hvilket resulterede i, at sagen blev lukket.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde benyttet sig af vildledende og utilbørlig markedsføring over for unge forbrugere ved at skjule oplysninger om abonnementsaftaler og udnytte deres sårbarhed. Da virksomheden efterfølgende gik konkurs, blev efterforskningen standset, og sagen lukket, uden at der blev truffet en formel afgørelse om sanktioner eller påbud.
Lignende afgørelser