Command Palette

Search for a command to run...

Utydelig reklamemarkering i gratisavis er vildledende

Dato

13. oktober 2017

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En gratisavis bragte artikler med annoncørers logoer i forbindelse med artiklerne. Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke var tydeligt for læserne, om annoncørerne havde betalt for at få artiklerne bragt, selv havde skrevet dem, eller om artiklerne var redaktionelt stof.

Sagens omstændigheder

  • Gratisavisen oplyste, at nogle af artiklerne var skrevet eller betalt af de virksomheder, hvis logo var vist, mens en enkelt artikel var redaktionel, men sponsoreret af en virksomhed.
  • Gratisavisen oplyste, at den fremover ville markere annoncer tydeligt og adskille dem fra redaktionelle artikler, så læserne ikke var i tvivl om, hvornår der var kommercielle interesser bag gratisavisens tekster.
  • Forbrugerombudsmanden udtalte, at det vigtigste var, at læserne vidste, hvad der var baggrunden for indholdet/samarbejdet inden eller samtidig med, at de læste indholdet.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden konstaterede, at:

  • Hvis en tekst er betalt eller leveret af en annoncør, og annoncørens navn eller logo bliver vist i forbindelse med teksten, vil teksten være reklame for virksomheden.
  • Hvis en tekst fremstår som redaktionel, er visning af en annoncørs logo eller en ikke iøjnefaldende markering med ”annonce” ikke i sig selv en tilstrækkelig reklamemarkering.
  • Det er i strid med god markedsføringsskik, hvis en annoncørs navn eller logo er placeret på en måde, så det ikke er tydeligt for læseren, om en tekst er reklame eller redaktionelt stof.
  • Det skal være tydeligt i toppen af en tekst, hvis der er en kommerciel hensigt, så læseren er klar over det, når læseren vælger at læse teksten.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden konkluderede, at det er i strid med god markedsføringsskik, hvis en annoncørs navn eller logo er placeret på en måde, der gør det uklart for læseren, om en tekst er reklame eller redaktionelt stof. Det skal tydeligt fremgå i toppen af en tekst, hvis der er en kommerciel hensigt, så læseren er klar over det, når teksten læses.

Lignende afgørelser