Command Palette

Search for a command to run...

Butikskæde idømt bøde for vildledende markedsføring af tilbud uden forbehold for manglende levering

Dato

22. februar 2017

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

En butikskæde blev anmeldt for vildledende markedsføring i forbindelse med to forskellige tilbudskampagner.

Sagens omstændigheder:

  • I den første sag drejede det sig om et tilbud på cognac i en tilbudsavis gældende i tre dage op til jul. På den første tilbudsdag var der kun én flaske i butikken i Skive, som blev solgt kort efter åbning.
  • I den anden sag var der tale om et tilbud på kalvemørbrad, der kun skulle gælde om søndagen. Butikken i Skive havde dog ikke kalvemørbraden på lager om søndagen, men først dagen efter.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen var vildledende, da butikskæden ikke havde taget forbehold for manglende levering af varerne i markedsføringen.
  • Ifølge Forbrugerombudsmanden må markedsføring ikke være egnet til at vildlede forbrugerne med hensyn til muligheden for at købe en vare til en særlig fordelagtig pris i et angivet tidsrum. Hvis en butikskæde opfordrer forbrugerne til at købe en vare til en bestemt pris, og der er rimelig grund til at antage, at kæden ikke vil kunne levere varen i alle butikker, skal dette oplyses i markedsføringen.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at butikskædens markedsføring af cognacen og kalvemørbraden var vildledende, da kæden ikke havde taget forbehold for manglende levering i markedsføringen. Butikskæden betalte en udenretlig bøde på 30.000 kr. for overtrædelse af Markedsføringsloven § 6 om vildledende markedsføring.

Lignende afgørelser