Command Palette

Search for a command to run...

Teleudbyders opkrævning for teknikerbesøg til genindstilling af tv-kanaler

Dato

16. februar 2017

Afgørelsestype

AftaleindgåelseOplysningspligter

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En kunde klagede over at være blevet opkrævet betaling for et teknikerbesøg, der skyldtes en nødvendig genindstilling af tv-kanaler efter en omlægning af kabel-tv-nettet. Kunden var ikke selv i stand til at foretage genindstillingen.

Sagens omstændigheder:

  • Teleudbyderen havde omlagt kabel-tv-nettet, hvilket nødvendiggjorde en genindstilling af tv-kanaler for kunderne.
  • Kunden var ikke i stand til selv at genindstille kanalerne og kontaktede derfor teleudbyderen.
  • Teleudbyderen sendte en tekniker og opkrævede efterfølgende betaling for besøget.
  • Kunden klagede over opkrævningen, da de ikke var blevet informeret om, at teknikerbesøget ville medføre en betaling.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse:

Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen for at vurdere, om teleudbyderens praksis var i overensstemmelse med god markedsføringsskik og gældende forbrugerretlige regler. Forbrugerombudsmanden vurderede også teleudbyderens aftalevilkår for at afgøre, om det var klart og forståeligt for kunden, at kunden selv var ansvarlig for at indstille og genindstille tv-kanaler.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke er i strid med Markedsføringsloven § 1 at opkræve et beløb for teknikerbesøg i forbindelse med genindstilling af tv-kanaler, hvis visse betingelser er opfyldt. Disse betingelser inkluderer, at årsagen til genindstillingen skyldes nødvendig modernisering eller regulatoriske forpligtelser, at kunden er klart informeret om ansvaret for genindstilling, at kunden er varslet og vejledt om genindstilling, og at kunden er tydeligt oplyst om betaling for teknikerhjælp.

I den konkrete sag frafaldt teleudbyderen kravet mod kunden, da kunden ikke var blevet oplyst om betaling for teknikerbesøget. Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at udtale, at det afgørende er, at teleudbyderen sikrer, at kunden får oplysninger på en klar og forståelig måde, uanset om det fremgår af aftalevilkårene eller andet materiale.

Lignende afgørelser