Command Palette

Search for a command to run...

Markedsføring via sociale medier: Præmiering af spredning af budskaber og krav om mulighed for at frabede sig henvendelser

Dato

26. august 2014

Afgørelsestype

Brug af konkurrencer på nettet

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Et dagblad henvendte sig til Forbrugerombudsmanden for at få vejledning om brugen af konkurrencer på sociale medier til at promovere avisen og dens hjemmesider.

Problemstilling

Spørgsmålet drejer sig om, hvorvidt præmiering af Facebook-brugere for at sprede budskaber til deres venner er i overensstemmelse med markedsføringsloven, særligt når vennerne ikke har mulighed for at frabede sig fremtidige henvendelser.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden henviser til et standpunkt fra de nordiske forbrugerombudsmænd, der omhandler markedsføring via sociale medier.
  • Hvis en bruger præmieres for en handling, der spreder en meddelelse til vennerne, anses meddelelsen for at komme fra den erhvervsdrivende.
  • Dette betyder, at Markedsføringsloven § 6, stk. 3, og Markedsføringsloven § 6, stk. 5, skal overholdes, hvilket indebærer, at modtagerne skal have mulighed for at frabede sig fremtidige henvendelser.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fastslår, at hvis deltagelse i en konkurrence medfører, at en meddelelse om brugerens deltagelse slås op på Facebook, og denne meddelelse indeholder et salgsfremmende budskab, skal modtagerne have mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser fra dagbladet. Dette er i overensstemmelse med Markedsføringsloven § 6, stk. 3, og Markedsføringsloven § 6, stk. 5. Hvis deltagelse i konkurrencen ikke automatisk medfører spredning af et reklamebudskab, vil henvendelsen ikke blive anset for at komme fra den erhvervsdrivende.

Lignende afgørelser