Command Palette

Search for a command to run...

Analyseinstituts pligt til at respektere forbrugers ønske om ikke at blive kontaktet

Dato

23. november 2012

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensynRobinsonlistenTelefonsalg

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over at have fået det indtryk, at vedkommende ikke kunne frabede sig henvendelser fra et analyseinstitut.

Sagens baggrund

  • Analyseinstituttet afviste klagen og oplyste, at det måtte bero på en misforståelse, da de altid respekterer borgernes ønske om ikke at blive kontaktet.
  • Forbrugerombudsmanden fandt ikke grundlag for at kritisere det konkrete analyseinstitut i den specifikke sag.
  • Forbrugerombudsmanden udtalte dog generelt, at et analyseinstitut skal respektere en forbrugers ønske om ikke at ville kontaktes, jf. Markedsføringsloven § 1.
  • Selvom analyseinstitutter normalt gerne må kontakte forbrugere, da de typisk ikke er omfattet af forbuddet mod henvendelser fra erhvervsdrivende i Forbrugeraftaleloven § 6 eller reglerne for Robinsonlisten, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det vil være bedst i overensstemmelse med god markedsføringsskik at respektere en forbrugers udtrykkelige ønske om ikke at blive kontaktet i fremtiden.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt ikke grundlag for at kritisere det konkrete analyseinstitut i den specifikke sag. Det blev dog meddelt generelt, at et analyseinstitut skal respektere en forbrugers ønske om ikke at ville kontaktes, jf. Markedsføringsloven § 1. Selvom analyseinstitutter normalt gerne må kontakte forbrugere, da de typisk ikke er omfattet af forbuddet mod henvendelser fra erhvervsdrivende i Forbrugeraftaleloven § 6 eller reglerne for Robinsonlisten, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det vil være bedst i overensstemmelse med god markedsføringsskik at respektere en forbrugers udtrykkelige ønske om ikke at blive kontaktet i fremtiden.

Lignende afgørelser