Reklame på dørhåndtag og overtrædelse af Markedsføringsloven
Dato
8. april 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed havde fremstillet en reklame, der var designet til at hænge på dørhåndtag. Reklamen blev hængt på hoveddøren til en lejlighed, der var sat til salg.
Brancheforeningen tog kontakt til medlemmet og bad om en redegørelse med henblik på en indbringelse af sagen for foreningens etiske råd. Samtidig benyttede foreningen anledningen til at opdatere sine medlemmer om reglerne og minde om, at de skal overholdes.
Nej tak-ordninger
- Nej tak-ordningerne er indeholdt i Forbrugerombudsmandens retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden påført navn, som er forhandlet med bl.a. erhvervsorganisationer.
- Brancheforeningen er forening i en af disse organisationer.
- Korrekt aflevering reguleres af Markedsføringsloven § 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmandens retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden påført navn, som er forhandlet med bl.a. erhvervsorganisationer, regulerer korrekt aflevering af reklamer. Da brancheforeningen er forening i en af disse organisationer, er medlemmet underlagt disse retningslinjer. Overtrædelse af retningslinjerne kan potentielt udgøre en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1.
Lignende afgørelser