Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af rabatkupon i tilbudsavis

Dato

22. januar 2015

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagnUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En virksomhed blev af Forbrugerombudsmanden undersøgt for vildledende markedsføring i en tilbudsavis fra juni 2014.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden markedsførte en vare til 699,95 kr., hvoraf 200 kr. var en rabatkupon.
  • Rabatkuponen kunne findes på producentens hjemmeside, men viste sig kun at være på 100 kr.
  • Tilbudsavisen beskrev ikke, hvordan rabatkuponen skulle indløses.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at de forkerte rabatoplysninger var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
  • Det fremgik ikke af tilbudsavisen, at rabatten først blev refunderet efter købet ved indsendelse af stregkode, kvittering og rabatkupon.
  • Forbrugerombudsmanden fandt, at de manglende oplysninger om rabatkuponens anvendelse var i strid med Markedsføringsloven § 9, stk. 1.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af, at virksomheden fremover skal overholde reglerne i Markedsføringsloven § 3, stk. 1 om vildledning og Markedsføringsloven § 9, stk. 1 om klar og tydelig angivelse af tilbudsbetingelser.

Lignende afgørelser