Vildledende markedsføring af rabatkupon i tilbudsavis
Dato
22. januar 2015
Afgørelsestype
Priser og besparelsesudsagnUdeladelse af væsentlige oplysninger (data)
Fuld sag
Emner
Indskærpelser
En virksomhed blev af Forbrugerombudsmanden undersøgt for vildledende markedsføring i en tilbudsavis fra juni 2014.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden markedsførte en vare til 699,95 kr., hvoraf 200 kr. var en rabatkupon.
- Rabatkuponen kunne findes på producentens hjemmeside, men viste sig kun at være på 100 kr.
- Tilbudsavisen beskrev ikke, hvordan rabatkuponen skulle indløses.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at de forkerte rabatoplysninger var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
- Det fremgik ikke af tilbudsavisen, at rabatten først blev refunderet efter købet ved indsendelse af stregkode, kvittering og rabatkupon.
- Forbrugerombudsmanden fandt, at de manglende oplysninger om rabatkuponens anvendelse var i strid med Markedsføringsloven § 9, stk. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en indskærpelse af, at virksomheden fremover skal overholde reglerne i Markedsføringsloven § 3, stk. 1 om vildledning og Markedsføringsloven § 9, stk. 1 om klar og tydelig angivelse af tilbudsbetingelser.
Lignende afgørelser